Baksidan på vårt hus ligger långt från fastighetens enda vattenutkast och det är bökigt att seriekoppla en massa slang för att nå.
I matkällaren finns en vattenkran som jag tänkte vi kan använda då det finns ett källarfönster som vetter mot baksidan. Matkällaren används inte och är lite trixig att må så att hela tiden stänga av och slå på vattnet där känns bökigt. Min plan är en quick and dirty lösning med slang från kranen och ut till ett vattenutkast.

Frågorna som uppkommer är:
Vad använda för slang och kopplingar då de ska tåla att stå med tryck?
Finns det vattenutkast/kran till vilken jag kan ansluta en slang utan att gå igenom väggen?

Alternativet är en fast installation men jag vet inte om jag har lust att böka med det just nu. Möjligtvis om kostnaden blir ungefär den samma.

Avstånd från kran till planerat utkast är 5-6 meter.

//Joel

Jag ställde en liknande fråga för inte så länge sen men fick ingen vidare respons...
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/194542-dragning-ror-vattenutkastare.html

Mitt "fall" är väl inte helt liknande din eftersom det verkar som att du ska dra slangen genom fönstret och ha det trycksatt hela tiden.

I alla fall, efter diverse funderingar och rådfrågning på annat håll så blev det så här för mej, lagom quick & dirty.

1. Vattenutkastare monterad genom källarväggen.
2. Istället för kopparrör som jag först var inne på så valde jag en vanlig armerad 3/4" trädgårdsslang. Den drog jag från en befintlig T-koppling - avstängningskran (för tvättmaskin) vid diskhon upp under taket bort till utkastaren. Slängen är fäst med rörsvep upp under taket.
3. Vid diskhosidan från den befintliga avstängningskranen sitter det rörmuff - T-koppling - avstängningskran - övergångsnippel - slangkopplingshalva där slangen sitter med slängklämma.
4 På utkastarsidan sitter det muff - övergångsnippel för anpassning mellan utkastarens 15 mm till till slängkopplingshalvans 20mm där slangen sen sitter med slängklämma.

Jag kommer ju inte att ha vatten påslaget hela tiden utan bara när ska vattnas. Men det blev lite väl mycket skarvar för att vara helt bra, känns det som. Jag får också se om jag får alla skarvar täta, har köpt ordentligt med gängtejp.

Vad beträffar kran/utkastare utan vägghål så vet jag inte om det finns.

Redigerat:
Hmm, jag kan inte gå genom väggen, det är en enmeters stengrund. Därför tänker jag borra genom karmen. Eftersom jag inte kan gå genom väggen och dessutom måste dra rör/slang ett par meter åt sidan på utsidan så blir det ju inte frostsäkert. Slang blir lite mer lättömt på hösten. Ska jag fixa med rör så kan jag iofs sätta ett tapprör inne då det finns en golvbrunn i den gamla matkällaren.

Om jag inte hittar en utkastare med slanganslutning så kanske jag kan dra en utkastare genom en lockbräda i ytterpanelen och sedan dra ner röret till fasadfoten. Måste bara komma ihåg att tömma det på hösten...

Alternativ tre är förstås att inte ha det trycksatt...

Använd 15 mm PEX eller 16 mm PEN-slang som du kopplar på kranen i matkällaren. Hålet i fönsterkarmen blir inte för stort. På ytterväggen kan du sätta lämpligt fäste för en kran. T ex http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-ventilfaste-15/?select=true

Vilka övergångar mm som du behöver beror på bef kran mm, men bägge slangarna i fråga tål att stå trycksatta.

Det låter fint det där Patrick! Vad är det för kranar som passar i det där fästet, om man vill ansluta vanliga gardena slangkopplingar? Och, hur "artbestämmer" man den befintliga kranen egentligen...?

Kranen har en 1/2" gänga såg jag nu så där blir det nog inget problem. Om detta då heter 15R så ska jag nog reda ut det.
Tusen tack för hjälpen!

Beställt och klart! Blev ju inte så komplicerat. Tack igen Patrick!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.