Fastnat lite i planeringen inför badrumsrenoveringen och hoppas på tips.
Väldigt sugen på att börja med min badrumsrenovering snart och det inkluderar bland tusen andra sakar att dra nya vatten- och avloppsrör. Idag kommer inkommande vatten in genom ett svart plaströr i källaren, går via hydrofor och vvberedare upp genom golvet till badrummet där det via sin eminenta dragning tillsammans med avloppsrören lyckas pricka in precis alla "gör inte såhär - regler" för att sedan försvinna in i en yttervägg. På okänt sätt tar det sig sedan via vägg/golv eller något annat genom ett skafferi och dyker till slut upp igen ett par meter bort i köket.
Planen var alltså att byta ut allt som går i källare och badrum men vänta med köket tills det är dags att göra om det helt men i så fall innebär detta att jag måste skarva de nya rören med de gamla någonstans och det får man väl inte om jag förstått saken rätt?
Har jag helt missförstått reglerna och det är fritt fram att skarva på? - gärna!
Har jag inte missförstått utan det är bara att surt byta ut allt på en gång och försöka luska ut hur jag vill ha det nya vattnet och avloppet i köket samtidigt? - helst inte...
Bör jag helt ge upp projektet, elda upp huset och börja samla på frimärken istället? :x
Väldigt sugen på att börja med min badrumsrenovering snart och det inkluderar bland tusen andra sakar att dra nya vatten- och avloppsrör. Idag kommer inkommande vatten in genom ett svart plaströr i källaren, går via hydrofor och vvberedare upp genom golvet till badrummet där det via sin eminenta dragning tillsammans med avloppsrören lyckas pricka in precis alla "gör inte såhär - regler" för att sedan försvinna in i en yttervägg. På okänt sätt tar det sig sedan via vägg/golv eller något annat genom ett skafferi och dyker till slut upp igen ett par meter bort i köket.
Planen var alltså att byta ut allt som går i källare och badrum men vänta med köket tills det är dags att göra om det helt men i så fall innebär detta att jag måste skarva de nya rören med de gamla någonstans och det får man väl inte om jag förstått saken rätt?
Har jag helt missförstått reglerna och det är fritt fram att skarva på? - gärna!
Har jag inte missförstått utan det är bara att surt byta ut allt på en gång och försöka luska ut hur jag vill ha det nya vattnet och avloppet i köket samtidigt? - helst inte...
Bör jag helt ge upp projektet, elda upp huset och börja samla på frimärken istället? :x
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Klart du får ha skarvar men de måste vara åtkomliga för inspektion och reparation och får inte byggas in permanent.
Ligger köket i anslutning till badrummet kan man gå upp med två pex rör i väggen och ut i badrummet, de rören kan du isåfall, om du öppnar upp golvet provisoriskt i köket, lägga ner i köksgolvet och upp i diskbänken( eftersom du ändå skulle renovera köket senare) och kopplar ihop det i badrummet med de andra nya rören. Eller så drar du bara ner dem i källaren och kopplar ihop det där.
Annat alternativ är ju att lägga vattnet i källartaket och borra upp till diskbänken.
Svårt att förklara men hoppas att jag gjorde mig något sånär förstådd.
Använde mig faktiskt av alternativ ett idag på jobbet.
Annat alternativ är ju att lägga vattnet i källartaket och borra upp till diskbänken.
Svårt att förklara men hoppas att jag gjorde mig något sånär förstådd.
Använde mig faktiskt av alternativ ett idag på jobbet.
Mjaeo, det ligger ett rum mellan kök och badrum så det är inte vägg-i-vägg. Sedan så är det källare under badrummet men inte under köket eller rummet mellan dem. Allt för att krångla till det. 
Om jag lägger rör till köket men inte kopplar in dem i själva blandaren förrän om ett par år - hur nyttigt är det med tanke på stillastående vatten i rören?
Om jag lägger rör till köket men inte kopplar in dem i själva blandaren förrän om ett par år - hur nyttigt är det med tanke på stillastående vatten i rören?
Har du möjlighet att visa bilder? Lättare att få en helhetsuppfattning då 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket avancerad ritning här, jag vet.
Iaf, vattnet går upp i källartaket - det ser jag. Kallvattnet till toaletten kommer ur golvet och det röret ser jag. Varm- resp kallvatten till handfatet i badrummet kommer ur väggen, de ser jag de med. Till vänster på min fina bild är rören till duschen, de ser jag inte då de sitter bakom en handikappsduschkabin som måste demonteras för att flyttas på så jag har ingen aning (än) om de kommer ur golv eller vägg.
I köket så är jag inte helt hundra på om rören kommer ur golvet eller väggen, de kommer i alla fall långt ner.
Så... Badrumsrenovering resp köksrenovering kommer alltså inte att ske samtidigt så därför söker jag fiffiga tips på hur jag kan göra med vattenrören för att underlätta fortsatt renovering. Om jag drar fram nya rör till köket men inte kopplar in dem förrän om ett par år antar jag att det inte är så nyttigt ur "stillastående vatten-synpunkt" ?
Du menar dra hela vägen till köket i golvet och sedan bara låta dem vara lösa i bägge ändar?-MH- skrev:
Följdfråga - det är inget problem att kombinera pex och kopparrör eller? Jag tror jag vill ha utanpåliggande rör i badrummet nämligen, har aldrig varit förtjust i att rören går i ytterväggen där.
Nino - Det lutar mer och mer åt det. Får väl kanske ta med rummet nu med en gång verkar det som, elcentralen sitter där så det behövs väl ändå en del grejande där inne. (All el är sen Hedenhös och skall bytas nån gång)
Jag hade tänkt något i den svängen men nu läste jag nyss att man inte får ha tvättmaskinuttaget så nära duschen så då föll ju eventuellt det. Inte fått svar än om det går att komma runt ifall jag sätter en plastkabin istället för lösa glasdörrar som jag först tänkt.
Inte helt skalenligt...
Det är krypgrund under köket men det står precis i hörnet på huset så det är rätt stor risk att det vilar på stenarna som bär huset. Inte mätt ut exakt, skall givetvis göra det, men tittar jag på det utifrån så ser det ut att vara i riskzonen. Källaren är fulgjuten mot grundstenarna och med tanke på hur det är fuskat på andra delar på huset så vågar jag inte borra genom grundstenarna eller något sånt. Då lär hela skiten rasa och så har jag helt andra problem.
Jag hade tänkt något i den svängen men nu läste jag nyss att man inte får ha tvättmaskinuttaget så nära duschen så då föll ju eventuellt det. Inte fått svar än om det går att komma runt ifall jag sätter en plastkabin istället för lösa glasdörrar som jag först tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt skalenligt...
Det är krypgrund under köket men det står precis i hörnet på huset så det är rätt stor risk att det vilar på stenarna som bär huset. Inte mätt ut exakt, skall givetvis göra det, men tittar jag på det utifrån så ser det ut att vara i riskzonen. Källaren är fulgjuten mot grundstenarna och med tanke på hur det är fuskat på andra delar på huset så vågar jag inte borra genom grundstenarna eller något sånt. Då lär hela skiten rasa och så har jag helt andra problem.
Klicka här för att svara