Ifall man vill dra in kommunalt avlopp till ett hus som i dagsläget endast har enskilt avlopp för bad och tvätt, måste man då gräva under huset för att förlägga nya rör?
Jag hade en tanke om att det kanske skulle fungera att ansluta ett toalettavlopp till de befintliga rörsystemet efter det att man kopplat in sig på det kommunala.
Ifall man måste förlägga nya rör, hur ser den arbetsprocessen ut då? Huset är byggt på makadam, elefantmatta, gjuten platta på mark, träbjälklag på stålvinklar med luftspalt mellan bjälklag och betongplatta.
Alla svar mottas tacksamt.

Nej det behövs inte men om du har gamla cement och gjutjärnsrör rekommenderar jag starkt att du ändå byter dom gamla rören.

Dagens standard för toalettavlopp är 110 mm. Håller dina rör det?
Hur stor är luftspalten mellan betong och bjälklag? Du kan dra ditt avlopp där om du kan ordna fall hela vägen.
Du kan också dra toalettavloppet utomhus och eventuellt använda de gamla rören till bad och tvätt.
Du behöver inte gräva djupt. Normalt ska det inte ligga något i avloppsrören och frysa eftersom du måste ha fall hela vägen, minst 1 cm per meter.

Ok, tack för svaren. Jag får kontrollera dimensionen på de befintliga rören och se ifall de är tillräckligt grova. Huset ska antagligen inte stå kvar mer än 3 år så jag vill inte lägga allt för mycket pengar på det.

antnor skrev:
Ok, tack för svaren. Jag får kontrollera dimensionen på de befintliga rören och se ifall de är tillräckligt grova. Huset ska antagligen inte stå kvar mer än 3 år så jag vill inte lägga allt för mycket pengar på det.
Då kan man ju inte låta bli att undra varför du tänker dra in kommunalt avlopp? Det är väl inte gratis? Eller är du tvungen?

Han tänker kanske bygga nytt å då använda det kommunala avloppet till det nya. Kan ju va en "tvingande" åtgärd. Norrtälje kommun har börjat med detta exempelvis.

Anledningen är att vi vill bo i fritidshuset ett par år innan vi börjar bygga och då är det skönt med wc istället för mulltoa + att vattnet ur brunnen inte längre är tjänligt för förtäring.

Ah, så du vill dra in vatten också? Det är inte fullt så enkelt som avlopp.
Avlopp måste ha fall hela vägen, men behöver inte dras frostfritt.
Vatten måste dras frostfritt, men behöver inte ha fall.
Fast det är bra att ha fall ändå, särskilt i fritidshus, så att man lätt kan tömma systemet inför vintern. Och man kan installera värmekabel om man inte klarar eller orkar gräva ner till frostfritt djup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.