Är det bara jag som tycker att Ifö har en minst sagt konstig prissättning?

630kr/h + moms, nästan 800 kr timmen... och vad är då kvalifikationen? De har läst manualen till ett reningsverk och har någorlunda koll på rör och sånt? Eller finns det en 5-årig utbildning till minireningsverkstekniker som jag inte var medveten om?

Tycker det är skandal! Jag råkar ha ett minireningsverk från ifö, eco trap heter det. När man har detta så kan man teckna ett så kallat serviceavtal, det kostar 1770 + lite resetillägg + moms, per år. Och om det är det minsta lilla de behöver göra som de inte klassar som som service så drar de igång taxametern på 630+moms...

Någon annan som har liknande erfarenheter, eller är jag bara dum som tycker att detta är dyrt?

Jag betalar flera tusen varje år till kommunen för att de ska ta vara på min skit.

Protte

Betalar ju kommunen för att ta hand om skiten här också, slamtömning... För en mindre peng än en arbetstimme hos ifö så får jag båda mina slambrunnar tömda och då tar det dessutom hand om skiten... Känns ju betydligt mer prisvärt måste jag säga...

Någon med minireningsverk som har bättre erfaranheter?

Tyvärr (för privatpersoner) så ligger priserna på VVS-hantverkare där. Om rörmokarn även får sälja mtrl så minskar timpenningen, men allt det här har ju dragits hur många ggr som helst på forumet.

Ok, knepigt... Har inte anlitat rörmokare så jag vet inte, men elektrikern jag hade tog 388kr/h + moms och då hade jag eget material.

Men, men. Det är ju bara att jag inte godkänner att de gör något debiterbart arbete nästa gång... Blåsa bort det där han fixade tar ju inte mig längre tid än han... Känns som ett jobb man skulle kunna sätta vilken apa som helst på...

Fick för övrigt ner det till förra årets pris sen, 550kr/h + moms...

Jag håller med. Sedan en tid skall man nu betala 2.500 kr för serviceavtal per år. Sen tillkommer material och besök utanpå detta. Jag tycker det är hårresande. Samtidigt har Södertörns Miljöförening (eller något liknande) börjat ta ut en avgift på 810 kr/år för att inspektera avloppet. Fast dom inte åker ut... Vi som har skaffat reningsverk får betala dyrt till skillnad från andra som inte har reningsverk... Vet någon något alternativ till att ha serviceavtal med Baga?

Minireningsverk är bluff!!!
Jag blev rek. Att gå in på avloppsguiden och titta på godkända företag. 5 st kom ut för att lämna kostnadsförslag. Fyra av dom hade med sig PDF blad på minireningsverk. Dom tittade inte ens på min tomt. Det skulle grävas ner pumpar och fosforfällor.
En sa att jag kunde ha infiltration om jag satte fosforfälla.
Till slut fick jag tag i en grävare som var seriös.
Nu har jag trekammarbrunn med vanlig infiltration utan fosforfälla.
Betalade 80 000:- minus ROT-avdrag. Den dyraste av dom andra skulle ha 150 000:- och den billigaste 119 000:-
Dom är så fula och tvingar in folk i dessa avtal. 650 inkl. Moms låter mer rimligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.