11 158 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Hjälp med rörnippel eller ballofix vid installation av blandare i badrum =(
Antar att du ringer någon fackman/installatör så fort du ska fixa minsta grej på huset eller bilen, bättre att göra ALLT själv
Tyvärr, ingen IKEA-blandare, den slänger vi nog, nu handlade det först och främst om kulventilerna emellan rören i väggen och blandaren, ångrade mig om blandarna då vi ska ordna allting nytt istället =)
Men men, ni som kan svara (!), är det vanligt förekommande att kopplingar med lekande muttrar inte innehåller några packningar? Utan att man måste köpa till dessa separat? Lite dålig lösning tycker jag, det kunde gott och väl inkluderas en liten packning i varje sådan koppling.
För mig blev det dock fasta kulventiler med gängtejp, köpte R15xR15 eftersom gängan på röret var G15, verkar bli bäst med konisk innergänga mot cylindrisk yttergänga vad jag har förstått (!)?
Nimajneb,
1. Vet ej att jag ner nervärderat någon person. Tyckter bara att allt för många tar allt för lätt på el och vatten. Elen dödar människor och vatten dödar huset om det görs fel.
2. Blir orolig när trådskaparen funderar på att byta inkommande ventil i huset själv. Måste i det läget rekommendera personen att ta in en installatör med ansvarsförsäkring. Kan bli riktigt dyrt om man förstör ventilen i gatan eller kommunens ventil innan mätaren.
3. Jag tycker också att i ett sånt här läge är det lämpligt att ta med sig den nya blandaren samt den gamla kopplingen till en riktig fackhandel och ta hjälp av den kunniga personal som finns. Då kan man också testa på plats att det fungerar.
4. Att nervärdera Ikea kranen är jag däremot skyldig till. Tycker inte att kranar från Jula, Ikea eller liknande är något att ha. De saknar ofta reservdelar samt har en dålig eller ingen mjukstängning, vilket gör att det ofta blir tryckstötar i rören. Detta är inte bra för huset.
Angående installatörer och billiga blandare så menar jag att en seriös hantverkare bör inte ta i en sådan blandare då han/hon tar över garantin på blandaren. Detta gäller oavsett vem som köpt blandaren.
Ber om ursäkt om trådskaparen känner sig kränkt.
1. Vet ej att jag ner nervärderat någon person. Tyckter bara att allt för många tar allt för lätt på el och vatten. Elen dödar människor och vatten dödar huset om det görs fel.
2. Blir orolig när trådskaparen funderar på att byta inkommande ventil i huset själv. Måste i det läget rekommendera personen att ta in en installatör med ansvarsförsäkring. Kan bli riktigt dyrt om man förstör ventilen i gatan eller kommunens ventil innan mätaren.
3. Jag tycker också att i ett sånt här läge är det lämpligt att ta med sig den nya blandaren samt den gamla kopplingen till en riktig fackhandel och ta hjälp av den kunniga personal som finns. Då kan man också testa på plats att det fungerar.
4. Att nervärdera Ikea kranen är jag däremot skyldig till. Tycker inte att kranar från Jula, Ikea eller liknande är något att ha. De saknar ofta reservdelar samt har en dålig eller ingen mjukstängning, vilket gör att det ofta blir tryckstötar i rören. Detta är inte bra för huset.
Angående installatörer och billiga blandare så menar jag att en seriös hantverkare bör inte ta i en sådan blandare då han/hon tar över garantin på blandaren. Detta gäller oavsett vem som köpt blandaren.
Ber om ursäkt om trådskaparen känner sig kränkt.
Den myten kommer tyvärr från VVS installatörerna som en gång i tiden skickade ut en folder om det. Ser att de nu har ändrat sig på sin hemsida. Men de rekommenderar fortfarande sin installatörer att inte montera upp produkter med tvivelaktig kvalité. Detta få det inte är roligt att hamna i en rättstvist om vem som gjort fel, när man inte tjänat ett öre på blandaren. Men tack andersmc då du lärt mig att saker förändras med tiden.
Jonathan, trodde du funderade på att byta ventilen själv då du ställde frågan:
"Hur gör man för att byta ut en sådan huvudventil? Går det ens utan hjälp från kommunen eller liknande?"
Samt att du i tidigare inlägg skriver att du aldrig har anlitat en hantverkare och att du inte tänker börja nu.
Då blir jag orolig, men ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa till och varna dig för att ev göra ett misstag.
Jonathan, trodde du funderade på att byta ventilen själv då du ställde frågan:
"Hur gör man för att byta ut en sådan huvudventil? Går det ens utan hjälp från kommunen eller liknande?"
Samt att du i tidigare inlägg skriver att du aldrig har anlitat en hantverkare och att du inte tänker börja nu.
Då blir jag orolig, men ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa till och varna dig för att ev göra ett misstag.
kirk69: Jao, frågan om att byta ut en sådan huvudventil var för att få information om det, ifall ifall det skulle hända något när man stänger av vattnet (eftersom ventilen såg dålig ut i källaren), alltså inget som planeras att bytas ut om det inte behövs och då måste man givetvis ta hjälp av en hantverkare, det gäller ju lite större grejer än badrummet 
PS, IKEA's blandare går att serva med nya delar
I alla fall vissa utav dem..
PS, IKEA's blandare går att serva med nya delar
Medlem
· Västra Götaland
· 506 inlägg
jonathanp
Bara fortsätt fråga, vi är en del rörisar på forumet så vi, och många duktiga "amatörer", ska nog ge dig de råd du behöver för att få till det.d^_^b Lägger man upp en bild så underlättare det iof oftast, det en novis kallar nippel kanske vi kallar nåt helt annat och då kan det bli lite tokigt.
Sedan gäller ju vanligt sunt förnuft och avstå om man inte känner sig helt säker på att man får ihop det. Och det är betydligt allvarligare att ge sig på elen om man är amatör, men ofta träffar man på ställen där folk aldrig vågar röra vvs:en, för det kan blir dyrt har de hört. Men när man kollar hur de kopplat elen med lösa dosor och kablar högt och lågt funderar man; hur tänkte du nu?
Kolla nu bara dina kopplingar under några dagar efter du monterat de, så de inte fuktar, så är det lugnt sedan. Och om det skiter sig går det faktiskt att stänga av vattnet, om huvudkranen fungerar, och sedan ringa rörisen och be om hjälp. Vi skulle aldrig skratta åt dig medan vi är där
Och jo, jag har faktiskt en IKEA-blandare i köket och den fungerar den med...:x
Bara fortsätt fråga, vi är en del rörisar på forumet så vi, och många duktiga "amatörer", ska nog ge dig de råd du behöver för att få till det.d^_^b Lägger man upp en bild så underlättare det iof oftast, det en novis kallar nippel kanske vi kallar nåt helt annat och då kan det bli lite tokigt.
Sedan gäller ju vanligt sunt förnuft och avstå om man inte känner sig helt säker på att man får ihop det. Och det är betydligt allvarligare att ge sig på elen om man är amatör, men ofta träffar man på ställen där folk aldrig vågar röra vvs:en, för det kan blir dyrt har de hört. Men när man kollar hur de kopplat elen med lösa dosor och kablar högt och lågt funderar man; hur tänkte du nu?
Kolla nu bara dina kopplingar under några dagar efter du monterat de, så de inte fuktar, så är det lugnt sedan. Och om det skiter sig går det faktiskt att stänga av vattnet, om huvudkranen fungerar, och sedan ringa rörisen och be om hjälp. Vi skulle aldrig skratta åt dig medan vi är där
Och jo, jag har faktiskt en IKEA-blandare i köket och den fungerar den med...:x
Är det någon som kan tipsa mig om var man kan finna en kulventil med lekande mutter (G20) i ena ändan och utvändig gänga (R20) i andra. Helst så ska den vara så kort som möjligt.
MVH
Oscar
MVH
Oscar
jonathanp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Hjälp - dålig spackling eller vattenskada?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp: privatbostad eller näringsfastighet?
Övrigt husrelaterat -
Hjälp med elproblem i förråd – dolt fel eller köparens ansvar?
Juridik -
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi