Idag har jag en hydrofortank och en djupborrad brunn, på utgående från tanken sitter ett järnfilter och ett humusfilter. Pga filtren så får jag ett tryckfall som gör att det är rätt dåligt flöde 10 meter bort och en våning upp. Jag ökade trycket så att den startar på 3 och stänger på 5 bar vilket åtgärdade tryckproblemet.

Det problem som jag har nu är att vattnet inte syresätts i injektorn pga av högt starttryck. En idé som slog mig var att lägga in ett rör med små hål inne itanken och blåsa in luft den vägen för att syresätta vattnet. Någon som tror på den idén?

Vi har ca 5.5 mg järn i vattnet.

/Andreas

Varför syresätter man vatten?

Nyfniken skrev:
Varför syresätter man vatten?
Syresättning sker för att järn och mangan skall oxidera, alltså bilda små "rost-flagor" som sedan kan filtreras i efterföljande filter.

Om det är en micronizer du har är det bara att justera den för nya trycket. Den ska helst suga luft 50% av pumpdriften.

Inte säker på att den klarar så högt tryck (alltså att den drar in luft)... kanske skulle ta och skruva lite på den och se om det gör någon skillnad.

Hur gammal är filtermassan? Backspolas filtret med vatten bara?

Det låter lite som att filtret är det som behöver åtgärdas.

Filtermassorna är 4 och 5 år. Järnfiltret backspolas varje natt och humusfiltret var tredje dag.

Hur menar du med "Backspolas filtret med vatten bara?", Kan man backspola med något annat?

Ja, det finns filter som backspolas med salt eller kaliumpermanganat.

Ta en pinne och tryck ner i filtermassan och känn om den är trög.

Är det sandfilter kostar det inte så mycket att byta massan.

Aha, det var så du menade... jag kör med vanligt vatten, inget kaliumpermanganat.

Jag skruvade in skruven i injektorn och då började den suga luft igen... Bara hålla tummarna att det funkar längre fram.

Misstänkte det, kör så ett tag. Men du bör nog ändå byta massan inom kort.
Du sliter väldigt på pumpen och massan kletar igen.

Sand byte i kostnad så är det nog någon tusenlapp inte mer. Brukar gå åt 3-4 säckar och dom kostar ca 300 kr/st.

Men njut ett tag till och ta tag i det 2013. Det är billigare att underhålla än att köpa nytt! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.