Hej.

Ska dränera om i vinter och har därför börjat titta på hur jag skall avleda dräneringsvatten och takavrinning.
Befintligt system (enplan med källare, byggt -57) har troligtvis systemet kopplat till kommunala avloppsledningen vilket ju inte längre är tillåtet.

På fråga till kommunen så har jag fått prisuppgift för att få anslutning till kommunalt vid tomtgräns för en kostnad av ca 30 TSEK. Till detta behövs ju två brunnar (dränering och takavrinning), pumpar etc. Uppskattar totalkostnaden för denna lösning till ca 50 TSEK.

Alternativet som jag känner till är att låta dräneringsfirman ordna en stenkista. Kostnaden för detta har jag ännu inte fått men kan väl gissa ca 15 TSEK?

Hur skulle ni göra?

För övrigt så har jag ifrågasatt kommunens pris då detta inkluderar anslutningsavgift till deras VA, något som ju är betalt en gång i tiden redan. Kommunen menar att de inte har något vettigt sätt att kontrollera att detta är betalt då detta i så fall ska ha betalats runt -56 eller -57.

Några idéer eller synpunkter?

Mvh
Magnus

Hur är förutsättningarna i marken? Stenkista blir rätt stor oavsett, och med mörän eller lera så tar marken inte mot så mycket heller...
Jag släpper mitt regnvatten rakt ut på gräsmattan, försvunnet inom 2m...
Du kan ju prova med vattenslangen i provgrop tex.

Måste man ändra på en befintlig dränering? Kan du inte bara "renovera" befintlig dränering och inte ändra på hur den är ansluten.

Jag har för mig att det finns en preskriptionstid på fakturor. Om anslutningen till kommunalt V/A gjordes -57 har den garanterat gått ut.

corre skrev:
Hur är förutsättningarna i marken? Stenkista blir rätt stor oavsett, och med mörän eller lera så tar marken inte mot så mycket heller...
Jag släpper mitt regnvatten rakt ut på gräsmattan, försvunnet inom 2m...
Du kan ju prova med vattenslangen i provgrop tex.
Det är rejäl lermark, så förutsättningarna för kista är väl inte de bästa. Med lermarken skulle jag ju visserligen kunna se till att ha bra lut från huset vilket gör att regnvattnet kommer att ta sig ganska långt bort från huset innan det tar sig ner i marken. Värt att tänka på. Däremot kvarstår dräneringsvattnet...

pelpet skrev:
Måste man ändra på en befintlig dränering? Kan du inte bara "renovera" befintlig dränering och inte ändra på hur den är ansluten.

Jag har för mig att det finns en preskriptionstid på fakturor. Om anslutningen till kommunalt V/A gjordes -57 har den garanterat gått ut.
Tanken har slagit mig, men då tjänstemannen på kommunen tydligt påpekade att det är förbjudet idag så tolkar jag det som att det egentligen borde åtgärdats så snart förbudet infördes, men jag tolkar gärna fel i den frågan.

Synd om du har rätt med preskriptionstiden, men så är det säkert.

Om det finns kommunalt VA eller inte är väl inte en fråga om preskriptiontid??

I vissa områden häromkring så går kommunen runt och häller mjölk i takavvattningens rör.
Tydligen ett bra sätt att leta upp felkopplade anslutningar, och sen får fastighetsägaren ett föreläggande om att koppla loss.

mangen5 skrev:
Synd om du har rätt med preskriptionstiden, men så är det säkert.
Det är väl bra om jag har rätt? Då innebär det att du är korrekt ansluten till VA-nätet och om kommunen av någon anledning glömde att fakturera för 55 år sedan så är det deras problem.

Kommunen borde vara nöjda med att du korrigerar problemet och flyttar anslutningen från avloppet till dagvattensystemet tycker jag.

Fråga kommunen om hur deras va-taxa var uppbyggd när fastigheten anslöts.. Alltså innehöll den vatten, spill och dagvattenavgift... Eller bara vatten och avloppsavgift? (avlopp är ett samlingsord för spill och dagvatten.)

När la kommunen ner dagvattenledningar i gatan?

pelpet skrev:
Det är väl bra om jag har rätt? Då innebär det att du är korrekt ansluten till VA-nätet och om kommunen av någon anledning glömde att fakturera för 55 år sedan så är det deras problem.

Kommunen borde vara nöjda med att du korrigerar problemet och flyttar anslutningen från avloppet till dagvattensystemet tycker jag.
OK, bra. Jag missförstod dig och antog att du menade att det skulle innebära att de abolut kunde debitera igen för anslutningen. Men då skal jag argumentera hårdare mot kommunen.

Antar man får räkna med att betala för arbetet för rördragning fram till tomtgräns hur som helst iom att detta inte är gjort tidigare (enl. kommunens VA-översikt)?

alex86 skrev:
Fråga kommunen om hur deras va-taxa var uppbyggd när fastigheten anslöts.. Alltså innehöll den vatten, spill och dagvattenavgift... Eller bara vatten och avloppsavgift? (avlopp är ett samlingsord för spill och dagvatten.)

När la kommunen ner dagvattenledningar i gatan?
Tack, jag ska kolla det.
Det verkar väldigt oklart när dagvattenledningarna är lagda. Det lät på tjänstemannen som att befintligt system i gatan är mycket gammalt.

Jag använde dagvattenkassetter Aquacell Lite, dyrare än sten men 1/3 grävjobb. 9000:- med alla tillbehör för 1600 liters nettokapacitet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.