Hej alla!

Vårt gamla vred/nyckel till vattenutkastaren har gått sönder och jag
letar efter en ny nyckel. Men jag har lite problem med att hitta en
som passar vår vattenutkastare - på byggvaruhusen + online kan jag bara hitta sådana med en kvadratisk fattning. Som ni kan se på bifogad bild så är
fattningen inte kvadratisk, som den är på moderna vattenutkastare,
utan lätt rektangulär med en lätt rundning på de kortare sidorna.
P1160146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som det är en vanlig ratt till en gammal kran.

Har du kollat med Rinkabyrör?

Jag håller med wanegardh. Tror du söker en sån där mossgrön "ratt" med blå plupp på. Det heter säkert något..

Hej, och tack för input! Faktum är att det var en sådan "klassisk" ratt som satt där tidigare, men som sprack - tänkte inte på att det kunde kanske vara en vanlig kran, utan trodde att det var ngt speciellt för vattenutkastare!

Så det borde vara något sånt här?
http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-kranratt-kall/
http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...goryId=&errorViewName=ProductDisplayErrorView
http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-FM-Mattsson--FM-Mattsson-Ratt%28KV%29-Oliv-310896.html

Tror du är på helt rätt spår här. 24:- på rinkaby var ju överkomligt :)

Jag tycker det ser ut som att en liten skiftnyckel skulle passa perfekt! :cool:

Stefan Bengtsson skrev:
Jag tycker det ser ut som att en liten skiftnyckel skulle passa perfekt! [bild]
Jo - vi har kört med en polygrip hela sommaren!

Patrik_N skrev:
Tror du är på helt rätt spår här. 24:- på rinkaby var ju överkomligt
Jo - men de vill lägga på en expeditionsavgift på 128 kr på det. Tror att jag börjar med att kika på mina lokala byggvaruhus... !

Jag kan meddela att jag tjackade FMM-rattar på mitt lokala byggvaruhus (originaldelar) - men de passade inte - de skall ha en rund/symmetrisk kägel. Så det är någon annan modell på ratten. Jag ser inget märke på gängorna eller det som sitter på kranen, annat än svårläsligt "SIS" vilket jag antar bara betyder att det uppfyller någon svensk standard.

Man kanske bara skulle ta och byta kägla och packning?

hugoa skrev:
Jag kan meddela att jag tjackade FMM-rattar på mitt lokala byggvaruhus (originaldelar) - men de passade inte - de skall ha en rund/symmetrisk kägel. Så det är någon annan modell på ratten. Jag ser inget märke på gängorna eller det som sitter på kranen, annat än svårläsligt "SIS" vilket jag antar bara betyder att det uppfyller någon svensk standard.

Nya ser ut så. Du behöver en gammal modell. Mer välsorterade ställen har det eller tex loppisar eller seconhandställen

hugoa skrev:

Ser ut som det är en vanlig ratt till en gammal kran.
Därav jag skrev detta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.