Mitt vatten är bra, frånsett att det innehåller järn och mangan, samt att det är surt, pH 6,5.
Det finns ett vattenfilter, byggt av någon lokal uppfinnarjocke.
Filtret är en cylinder av rostfritt stål, 140 cm hög, 30 cm i diameter. Fyllt med Magno-Dol (eller liknande) samt något annat. Anläggningen är troligen byggd någon gång 1996 - 1998.

Jag backspolar filtret manuellt och återfyller Magno-Dol flera ggr/år.
Det behövs ytterligare något som jag inte vet vad det är, men det skall ta bort manganet.

Någon har sagt att all filtermassa måste bytas efter 10 - 12 år.

När man söker på nätet får man massor av svar från filtertillverkare som vill sälja sina egna filteranläggningar men jag vill använda den jag har.

Finns det någon på Forumet som känner till denna typ av filter och som vet vilka filtermassor som behövs och hur mycket av varje det skall vara?

Kaliumpermanganat är nog det som tar bort manganet..

Kan ju vara aktivt kol också.. Tar bort lukt och smak..

Kaliumpermanganat. Bra! Hur mycket tror Du att jag behöver? Skall jag fylla direkt ett ½-kilo eller några matskedar per månad? Skall det blandas med Magno-Dolen först?
Aktivt kol är nog inte aktuellt här. Vattnet har ingen som helst lukt eller smak.

Kaliumpermanganat ska du inte använda hur som helst, är inte speciellt nyttigt.
Förstår om du inte vill lägga ut några pengar, men hur har man gjort förut?

Är det vanlig sand? Eller greensand? Har du syresättning på vattnet?

Ofta är det ett sandfilter med ph förhöjande medel på toppen med nån form av syresättning innan för att oxidera järnet.

Filtermassan tappar effekt efter ca 5-8 år. Man bör ju byta innan massan är helt slut för att inte få in nåt i huset.

Anledningen till att företagen vill sälja nytt kan vara att det har hänt lite sen finska vinterkriget. :o)
Lycka till!

Nej, jag tror inte att det finns vanlig sand, bara något som består av millimeterstora svarta korn. Ovanpå det Magno-Dol som jag fått fylla på efterhand.
Ja, det finns en syreaktivator: Varje gång pumpen startar trycks 4 - 5 liter luft in i hydroforen. Sedan spolas vattnet in. Det gör att mycket järn oxiderar och hamnar på hydroforens botten. Efter hydroforen kommer filtret.
Anläggningen fanns när jag köpte huset men jag fick ingen info om skötsel och underhåll. Det är sista året som manganhalten har ökat och pH har sjunkit. Det har alltså fungerat någorlunda i cirka 15 år.
Om jag nu skall byta innehållet i filtret, vad skall jag köpa och hur mycket bör det vara?

Ta ett ordentligt vattenprov och skicka in till ett par företag så får dom rekommendera utefter provet.
Det blir en gissningslek annars!! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.