Hej

Jag rensade min grävda vattenbrunn igår från alla trevligheter som växt till sig där nere. Pumpade ut allt vatten, rensade och lät det stå tills idag. Kollade så vattennivån i brunnen hade stigit nu när jag precis kom hem. Sen drog jag igång pumpen till hydroforen och drog igång vattenkranen nere i källaren för att se hur vattnet såg ut. Dock så gick inte pumpen riktigt som den skulle och klarade inte av att fylla upp trycket i hydroforen. Pumpen stod och kämpade men klarade som sagt inte att få upp trycket.. Lät inte riktigt bra när den stod och skorrade så jag stängde av den. Vad kan felet vara?

Jag drog en sväng till brunnen igen för att se om det var så att vattennivån hade stigit så lite att pumpen helt enkelt inte hade något vatten att suga in men så var inte fallet. När jag tömde brunnen igår stängde jag inte av pumpen till hydroforen för jag använde ändå inget vatten. Men när jag var inne en sväng i källaren för att hämta grejer gick den igång och sög då givetvis in lite luft. Kan det ha något med saken att göra?

Man ser rätt dåligt på det här "vattenglaset" på min hydrofor men det ser nästan ut som om där är för mycket vatten i den. Kan det vara så att jag behöver tömma hydroforen och trycksätta den rätt igen?

Tänkte att där säkerligen är någon här inne som varit med om samma sak:).

Jag svara åt mig själv om någon annan i framtiden läser den här tråden. Problemet var att det hade kommit in luft i systemet, ingående vattenslang från brunnen. Så det var bara till att fylla pumpen ett bra antal gånger för att luften skulle gå ur sedan var det som vanligt. Dock råkade en koppling "spricka" under tiden men det är en annan historia:).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.