Vi har just köpt hus och har lite problem med ytvatten i vårat dricksvatten. Jag grävde upp brunnen då locket var gömt under 10 cm jord. Borrhålet är i en cementkista som verkar läcka in vatten via locket och skarven mellan vägg och platta. Jag tänker gjuta högre väggar så att de kommer ovanför marken och täta så att inte vatten kommer in. luftningen är det vita röret som går in till väggen och sen upp ur marken. borde jag göra om den luftningen ? behövs det dräneras runt kistan ? vad mer borde vi göra ?

Tacksam för svar.
IMAG0782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0783.jpg
Skapa konto
IMAG0784.jpg
Skapa konto
IMAG0786.jpg
Skapa konto
IMAG0787.jpg
Skapa konto

ingen som vet ?

Gör om, gör rätt!
Den där installationen är fel på så många sätt att det är svårt att veta vart man ska börja!
Skarva på röret, och montera en huv så att det kommer över mark.
Sen gräver du och gör en genomgångskoppling 1,2 m ner på röret. Ev. Behöver du även en värmekabel från huset ner i marken.
Är ingen expert på det, men så skulle jag göra.
Med vänlig hälsning,
Morgan

mogge_73 skrev:
Gör om, gör rätt!
Den där installationen är fel på så många sätt att det är svårt att veta vart man ska börja!
Skarva på röret, och montera en huv så att det kommer över mark.
Sen gräver du och gör en genomgångskoppling 1,2 m ner på röret. Ev. Behöver du även en värmekabel från huset ner i marken.
Är ingen expert på det, men så skulle jag göra.
Med vänlig hälsning,
Morgan
skarva röret, då menar du borrhålsröret i järn ? sen vinklar man ner vattenledningarna så att dom kommer en bit under mark för att gå ut under jorden ? kan man skarva på den rektangulära plattan och ramen så att det håller tätt ? eller ska man riva den och lägga på cementringar istället ?, isf. måste man göra bottenplattan rund oxå .

Ja, skarva borrhålsröret så det hamnar över mark ca 10-15cm (brunnsborrare har rör) så du ej får ner ytvatten.
Sen finns det speciella kopplinga för borrad brunn där du fäster pem slangen under mark genom röret. Det är en genomgång där du också kan hänga slangen som går ner i brunnen.
Det bästa är att gräva ner allt frostfritt från brunnen till huset.
Titta på bilden, bättre att göra det ordentligt 1 gång, det blir aldrig tätt annars, räcker att det blir tjäle i backen så spricker dina tättningar.
Lycka till!

• ImageUploadedByByggahus.se1354143694.234474.jpg
Redigerat:
tack så mycket .aha då behöver man inte ha någon ram runt hålet om man skarvar upp själva borröret ?

Tummen upp! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.