5 464 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Beställning sand/grus - räknar jag rätt?
Hej,
Då var det dags att skicka ut offert för beställning av material för min markbädd. Kommunen har sagt att dom vill att jag gör en 30KVM stor markbädd. Jag har plockat hem naturvårdsverkets specifikation vad gäller markbäddar, och där står följande riktlinjer för markbädd;
spridningslager = 30cm tvättad makadam eller singel 12-24mm till 16-32mm
övergångslager = 3cm dräneringsgrus eller finsingel 4-8mm
markbäddssand = 80cm EU sand
undre materialskiljande skikt = 5cm dräneringsgrus eller finsingel 2-8
dräneringslager = 5cm tvättad makadam eller singel 8-16mm eller 12-24mm
På en 30kvm markbädd, får jag det till följande order;
spridningslager (tvättad 12-24 till 16-32) = 9 kubik
övergångslager (4-8mm) = 1 kubik
sandlager (EU-sand)= 24 kubik
skiktlager (2-8) = 1,5 kubik
dräneringslager (tvättad 8-16 eller 12-24) = 1,5 kubik
Ligger jag rätt där? Det känns som det blir ordrar på många olika typer av makadam, kanske överarbetar jag det och kan köra samma typ av grus på flera ställen? Eller transporterar man det "blandat" på åkaren så att säga?
Tänker mest på om det blir kostsamt att beställa små skvättar av saker (typ 1,5 kubik en sak, och 1,5 kubik något annat)?
Beställer alltså detta med transport inkluderat..
Vol
Då var det dags att skicka ut offert för beställning av material för min markbädd. Kommunen har sagt att dom vill att jag gör en 30KVM stor markbädd. Jag har plockat hem naturvårdsverkets specifikation vad gäller markbäddar, och där står följande riktlinjer för markbädd;
spridningslager = 30cm tvättad makadam eller singel 12-24mm till 16-32mm
övergångslager = 3cm dräneringsgrus eller finsingel 4-8mm
markbäddssand = 80cm EU sand
undre materialskiljande skikt = 5cm dräneringsgrus eller finsingel 2-8
dräneringslager = 5cm tvättad makadam eller singel 8-16mm eller 12-24mm
På en 30kvm markbädd, får jag det till följande order;
spridningslager (tvättad 12-24 till 16-32) = 9 kubik
övergångslager (4-8mm) = 1 kubik
sandlager (EU-sand)= 24 kubik
skiktlager (2-8) = 1,5 kubik
dräneringslager (tvättad 8-16 eller 12-24) = 1,5 kubik
Ligger jag rätt där? Det känns som det blir ordrar på många olika typer av makadam, kanske överarbetar jag det och kan köra samma typ av grus på flera ställen? Eller transporterar man det "blandat" på åkaren så att säga?
Tänker mest på om det blir kostsamt att beställa små skvättar av saker (typ 1,5 kubik en sak, och 1,5 kubik något annat)?
Beställer alltså detta med transport inkluderat..
Vol
Tack, det var ett bra förslag.Patrick E skrev:
I övrigt, är det rätt och slätt att slå antal kvadratmeter gånger djupet i meter - eller kommer det i praktiken krävas mer material än så?
Vol
En helt annan fråga:
Enligt naturvårdsverket så rekommenderar dom att man använder tvättad makadam i spridningslagret och dräneringslagret. Hur noga är detta?
Anledningen till att jag frågar är att det ligger ett grustak bara några kilometer från tomten, och dom har alla storlekar jag behöver, dock har dom ingen tvättad makadam - men i och med den geografiska närheten blir det *betydligt* mycket billigare att beställa därifrån.
Vad tror ni?
Vol
Enligt naturvårdsverket så rekommenderar dom att man använder tvättad makadam i spridningslagret och dräneringslagret. Hur noga är detta?
Anledningen till att jag frågar är att det ligger ett grustak bara några kilometer från tomten, och dom har alla storlekar jag behöver, dock har dom ingen tvättad makadam - men i och med den geografiska närheten blir det *betydligt* mycket billigare att beställa därifrån.
Vad tror ni?
Vol
En sak till, hur noga är det med dessa exakta storlekar?
Skulle jag t.ex kunna beställa övergångslager och skiktlager i samma storlek (säg 2-8 på båda?) för att slippa dela upp det i så många olika sorter.
Likaså, spridningslagret står 12-24 till 16-32, men dräneringslagret står 8-16 till 12-24. Borde det inte funka att slå ihop dom och säga 10,5 kubik 12-24 istället?
Vol
Skulle jag t.ex kunna beställa övergångslager och skiktlager i samma storlek (säg 2-8 på båda?) för att slippa dela upp det i så många olika sorter.
Likaså, spridningslagret står 12-24 till 16-32, men dräneringslagret står 8-16 till 12-24. Borde det inte funka att slå ihop dom och säga 10,5 kubik 12-24 istället?
Vol
Tvättad makadam kan kommunen kräva, kolla med dom!
Men otvättad makadam ger kortare livslängd på bädden så där är det dumt att snåla!
Jag gjorde åt ca 32ton filtersand och 33ton makadam!
Inga övergångslager och samma storlek i dränering och spridningslager!
Men otvättad makadam ger kortare livslängd på bädden så där är det dumt att snåla!
Jag gjorde åt ca 32ton filtersand och 33ton makadam!
Inga övergångslager och samma storlek i dränering och spridningslager!
Dom säger "tvättad makadam eller motsvarande" enligt det grustaget i närheten så har dom en stenprodukt som inte är "krossmaterial" som bör fungera lika bra som tvättat (trots att det inte är tvättat)
Vet i sjutton riktigt vad dom menar om jag ska vara ärlig...
Gjorde du också 30kvm markbädd?
Vad kostade materialet för dig inkl transport?
Vol
Vet i sjutton riktigt vad dom menar om jag ska vara ärlig...
Gjorde du också 30kvm markbädd?
Vad kostade materialet för dig inkl transport?
Vol
Redigerat:
Klicka här för att svara