Vatten & Avlopp
BigGitt: Vill man verkligen få det godkänt, bör man kontakta försäkringsbolaget och fråga (skriftligt) vad gäller! Email duger. Då kan man maila foton med.
v94_hos: Hej ACO Drain fungerar men är som sagt dyra. Belastningsklass D400 fungerar på motorvägar. Finns varinater för flygplatser också men det behövs inte.
ptk: Vi löste problemet genom att köra in en ståltråd underifrån, det tömde sig en del sörja och nu är det mycket bättre flöde. Jag behövde därmed inte ta loss hela mackapären. Tack för hjälpen!
byggbävern: Vi hade en genomströmnigsberedare (Clage MDX7) som tillfällig installation när värmesystemet inte var klart än. Den var på 6,5 kw och fungerade bra för dusch etc. men var lite klen för att diska. Flödet igenom beredaren var begränsad så att vattnet i duschen blev inte kallare när man öppnade en annan kran. P.g.a. termostatblandare i duschen blev vattnet inte kalt. Endast flödet
Suhagg: Passa på att rita vilket håll fallet är också. Märket att jag redan efter några veckor glömt hur jag gjort på vissa ställen. Sen är den absolut bästa dokumentationen att ta en otrolig massa bilder på allt tänkbart när man håller på. Gärna slänga ut en tumstock på marken så den är med på bilderna. Både djup och hur långt ifrån allt hamnar.
Krilleman: [citat] Nej, du som ägare av fastighet, äger oftast (det finns alltid undantag, men dom är ovanliga) ledningen till kommunens ventil i gatan. Deras skyldighet slutar oftast vid att dom vill operera ventilen själv, så skruva aldrig i gatan utan att det är akut kris! Ring och fråga först!
Krilleman: Japp, saknas korrekt gummibussning till ditt rör/muff så funkar en typ av Ferco fina fisken! Kostar dock mer... Och glöm inte att smörja dom rostfria slangklämmorna med lämpligt smörjmedel, och dra dom aldrig med skruvdragare. Dom skär lätt då...
Krilleman: Som köpare ska du noga undersöka den bostad du vill köpa. Du kan inte få ersättning av säljaren i efterhand för fel som du missat och borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning. Undersökningsplikten framgår av lagen jordabalken, som lägger stort ansvar på dig som köpare. Om du upptäcker ett fel i bostaden efter köpet som du vill ha ersättning från säljaren för måste du
tack: Har haft en, drog väldigt mycket ström och gav dålig/ojämt med varmvatten. Bättre köpa en varmvattenberedare, mer ekonomi och jämnare varmvatten tillförsel. Bara mina erfarenheter, finns säkert de som är nöjda med sina genomströmmare, jag har inte hört någon.
mogge_73: Låter klokt! Ta nån lokal kille som känner till förhållandena. Och gå in SGU hemsida och titta på geologiska kartorna. På socialstyrelsens hemsida finns det tips och råd hur man anlägger en brunn. Sök "dricksvatten" så ser du! Lycka till och trevlig sommar.
kurtsune: [citat] Ok. Jag hoppas ju på att det är något stopp på vägen nånstans. Dessväre sitter det inget vattenlås efter golvbrunnen. Men kanske det är stopp tidigare (vattenlåset i slasken t.ex) så att det blir vakuum pga det?
Krilleman: [citat] Jag menade självklart att du kunde använda en vanlig muff om det räcker till på höjden! [bild] Och du behöver använda dig av en korrekt WC-manchett typ denna [bild] Och glöm inte att muffen/skjutmuffen behöver sticka upp 6cm ovan färdigt golv för att få det bra.
mogge_73: Hur menar du att det fungerar till hälften? Har du 10 i hårdhetsgrad och den tar bara bort 5?? Låter som att du mättar massan med nåt. Har du höga järn el. Mangantal?
Lurky: Tusen tack! :thumbup: Visst är det gott med en kall:beer:på fredagen!
Krilleman: Nej den kombinationen är inte OK för tappventilen inte har klämringsände, (den har R15 slätende - tex för fiberpackning) Det är där det skiljer sig från vatettes lösning, Vatettes tappventilventil för rak genomföring är typgodkänd! Ska du ha biltemas utrustning får du gå ut med ditt rör ur väggen med din länkade täckbricka, sätta en 15mm vinkel uppåt, och dra en synlig snutt
Fox: Nu rörmockaren varigt här.... Efter 1 timmes letande och skruvande i ventiler och sånt hittade han ett litet filter som satt dolt innut i en bit rör...och hur fan man kan sätta ett filter där undrade rörmockaren oxå.....han fick skruva av röret och försöka titta igenom rörbitarna.... Så nu funkar det skitbra igen!
tack: Du skall använda pexrör med rör i rör system. Finns i massor av olika utföranden. Googla så hittar du massor av ollika alternativ, hör av dig om du inte hittar något. /TAck http://tyskland.bloggo.nu/
mrw: Tackar och bugar för svaren, då vet jag att det finns en enkel lösning på mitt "ilands problem" :-)
Krilleman: Den svenska standarden i blandarvärlden är 160, men den europeiska standarden 150 kryper mer och mer inpå oss. Vilken typ spelar inte direkt någon roll, men du måste vara tydlig mot din byggare vilket cc mått du tänkt montera för att slippa dyra förfulande excentrar. Beträffande WC:n skulle jag lätt säga att du köper hellre en IFÖ på någon bygghandel, 1995:- för sign och 1395:-
JOW: Då antar jag att du har kommunalt vatten, annars har du felinställd tryckströmbrytare... Och det spelar ju ingen roll vilken höjd man monterar beredaren på, slår inte termostaten av och det börjar koka så ökar trycket mycket och då är det bra med en avlastningsväg. Men i normalfallet så sker tryckökningen när vattnets volym ökar pga temphöjning, och då avleds några droppar för
Immobil: Testa att stryka rostfläckarna med shellack, måla sedan över med plåtfärgen.
huggan: Finns med backventil men dom brukar alltid krabba. Om det är stop på kommunens del så är det dom som ska stå för det.
Nimajneb: Jag har köpt vattenutkastare på rinkaby som var en meter lång, kapade sedan ned den för att passa vårt hus.
Strulputten: Har lite problem att få en golvbrunn i våg före ingjutning p g a att befintligt avloppsrör lutar (som det ska göra för att få fall). Hittade ett Jotiflex-rör http://www.offertbutiken.se/sv/inomhusavlopp-ppht/jotiflex-pp-boej-0-90-flexibel-75-mm.php ...och trodde att det var lösningen på mina problem. Men när jag tittar närmare på det så hittar jag inget tecken på att det skulle
MartinS: Det sitter naturligtvis redan en böj på utloppet, det skall det väl alltid göra för att minmera risken att få ut slam i infiltrationen!? Jag förstår dock inte hur de skulle kunna avhjälpa mitt problem med för lågt inloppsrör? /Martin
Johan Gunverth: Håller med. Jag har VVC direkt på fördelarstammen i mitt Wirsboskåp.