12 901 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Har hantverkarna satt avloppsrören fel?
Klart man blir beroende av kvalitet när man dagligen använder det 
Det jag saknar är vettig upphängning.
Patentband (hålband) används inte av proffs (om nu inte avloppet absolut måste ligga dikt mot tak av någon anledning) Svep av någon form skulle vara bra på översta bilden alldeles innan uppgången i golvet!
Sen ska det klammas varje 1,1m på 110mm rör och varje 0,8m på 75mm och varje 0,5m på 50mm... Dessa mått anger liggandes ledning!
Ståendes gäller 2.0m på alla 50-110!
Patentband (hålband) används inte av proffs (om nu inte avloppet absolut måste ligga dikt mot tak av någon anledning) Svep av någon form skulle vara bra på översta bilden alldeles innan uppgången i golvet!
Sen ska det klammas varje 1,1m på 110mm rör och varje 0,8m på 75mm och varje 0,5m på 50mm... Dessa mått anger liggandes ledning!
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Just biltemas avlopps-sortiment är inte från någon kändare stor-tillverkare ur svensk synvinkel, men jag tror absolut dom funkar fin fint!peternicklas skrev:
När jag började jobba, (och vi fortfarande hade ett lager) köpte vi alltid in billig tysk plast. Bra? Nja, lite annorlunda var den allt. Och ett vettigt märke påtalades ofta på möten. Sen flyttade vi så vi blev granne med en grossist, för kanske tio år sen, och då slopades lagerhållningen... Jag brukar se gamla installationer då och då vi gjort och dom avloppen håller tätt än idag!
Över lag börjar varuhusen ta in mer och mer kvalitets-märken på sina hyllor. (biltema, jula, bauhaus) Vilket jag välkomnar. Det kostar inte skjortan att få bra prylar, men samtidigt kan man själv jämföra med det billiga sortimentet också! Att känna och klämma så man själv förstår skillnaden är ju enklare (alltså inte bara på prislappen)
Redigerat:
Tack för tipsen. Jag börjar bli rejält trött på de här hantverkarna.krilleman_215 skrev:Klart man blir beroende av kvalitet när man dagligen använder det
Med svep menar du upphängning antar jag, fast inte med patentband.
Vad är "klammas"? Det är alltså inte upphängning?
Du är för helvete guld med den koll du har på siffror, regler och rekommendationer. Visserligen har jag inte jobbat så länge men jag få fuska med teknikhandboken emellanåt.krilleman_215 skrev:Klart man blir beroende av kvalitet när man dagligen använder det
Är du firmans uppslagsverk?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden