Hej alla!
I vårt 50-talshus har vi ett badrum på ovanvåningen (enplans med källare) som ska helrenoveras så småningom då det saknas tätskikt bl a.
Däremot så ligger det något år fram i tiden så jag har plockat ur badkaret och istället flyttat ner det till tvättstugan. Detta innebär att den blandare med pip som tidigare fyllt badkaret eller handfatet (beroende på placering, se bild) behöver monteras bort. Detta av flera anledningar, framför allt att ungarna drar i pipen hej vilt vilket gör golvet dyblöt allt som oftast. Den gamla blandaren är för övrigt gräslig och övrigt ofunktionell (hur 17 använder man en tvågreppsblandare på bäst sätt?).
Vi har ett nytt handfat liggandes med en helt normal FM Mattson påmonterad. Denna tänkte jag montera istället för det befintliga handfatet och samtidigt demontera väggblandaren. Problemet, som synes på bilden, är att kall och varmvatten ju sitter mitt på väggen. Hur gör jag på enklast, snyggast vis för att koppla på rör istället till den nya handfatsmonterade blandaren?
Det kommer inte bli snyggt, det inser jag, men fins det några mindre fula lösningar?
Jag har för övrigt problem med att få fram vilken typ av halvkoppling jag skall använda till de befintliga gängorna. Diametern på röret, inkl. gängor är 26 mm, C-C är 180 mm. Vilken typ av halvkopplingar skall jag då använda om jag vill dra 15mm kopparrör eller liknande? Mina vanliga stamhak såsom Bauhaus och Biltema verkar inte ha dessa dimensioner.
MVH
Magnus
I vårt 50-talshus har vi ett badrum på ovanvåningen (enplans med källare) som ska helrenoveras så småningom då det saknas tätskikt bl a.
Däremot så ligger det något år fram i tiden så jag har plockat ur badkaret och istället flyttat ner det till tvättstugan. Detta innebär att den blandare med pip som tidigare fyllt badkaret eller handfatet (beroende på placering, se bild) behöver monteras bort. Detta av flera anledningar, framför allt att ungarna drar i pipen hej vilt vilket gör golvet dyblöt allt som oftast. Den gamla blandaren är för övrigt gräslig och övrigt ofunktionell (hur 17 använder man en tvågreppsblandare på bäst sätt?).
Vi har ett nytt handfat liggandes med en helt normal FM Mattson påmonterad. Denna tänkte jag montera istället för det befintliga handfatet och samtidigt demontera väggblandaren. Problemet, som synes på bilden, är att kall och varmvatten ju sitter mitt på väggen. Hur gör jag på enklast, snyggast vis för att koppla på rör istället till den nya handfatsmonterade blandaren?
Det kommer inte bli snyggt, det inser jag, men fins det några mindre fula lösningar?
Jag har för övrigt problem med att få fram vilken typ av halvkoppling jag skall använda till de befintliga gängorna. Diametern på röret, inkl. gängor är 26 mm, C-C är 180 mm. Vilken typ av halvkopplingar skall jag då använda om jag vill dra 15mm kopparrör eller liknande? Mina vanliga stamhak såsom Bauhaus och Biltema verkar inte ha dessa dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVH
Magnus
Då ska du ta en tur till england där de har en varmvattenkran till vänster i handfatet och en kallvattenkran till höger, så kommer din nuvarande lösning att framstå som ren science fictionmangen5 skrev:
Bauhaus borde ju ha kopplingar som passar, annars får du kolla på Hornbach om det finns i närheten eller på www.rinkabyror.se kan du kolla in vad som kan tänkas passa ihop, eller en lokal vvs-firma.
Ett tips är att sätta på ett par 90-graders böjar, kromade och sedan två stålarmerade slangar ner till under handfatet, det tror jag är enklast och snyggast. Slangar bör du hitta på Bauhaus (resten av grejerna också tror jag om du frågar eller letar lite).
Ett annat alternativ är att sätta handfatet på någon annan plats och dra pp-rör för avloppet, täcka över rören i väggen med ett skåp, spegel eller något annat och sedan dra snygga rör bakom till den nya platsen för handfatet.
Om tätskiktet är huvudorsaken till renoveringen så kanske du kan överväga en duschkabin istället för badkaret. En duschkabin behöver inte stå i ett våtrum.
Om tätskiktet är huvudorsaken till renoveringen så kanske du kan överväga en duschkabin istället för badkaret. En duschkabin behöver inte stå i ett våtrum.
Eller så sätter man rören direkt på och bockar ihop dom så det blir cc-40, om man nu prompt ska ha just detpelpet skrev:
Om du ska duscha i kabinenpelpet skrev:
Ska man göra ett nytt badrum och installera en duschkabin så bör väl åtminstånde golvet vara tätskiktat eftersom det finns risk för läckage (samma regel som för WC), men i praktiken så ska det väl vara riskfritt att ställa duschkabinen i ett utrymme som inte tekniskt är ett våtrum, eller ett våtrum som inte uppfyller dagens krav. Som t.ex. i en källare, ett varmgarage eller ett gammalt våtrum utan tätskikt. Det viktigaste är väl att man har vettig ventilation så att ånga ventileras bort.
En kran för kallt och en för varmt har jag inga problem med. Varmt vatten när man tvättar händerna, det hinner sällan bli för varmt med varmvatten från värmepump och kallvatten när man borstar tänderna. Engreppsblandare är inget tvång att ha.
Klicka här för att svara