36 755 läst ·
23 svar
37k läst
23 svar
VVS från Biltema eller Jula eller?
Dra alla skärringar? Det där får du gärna förklara för mig och varför ska man blanda in ett skruvstycke när det gäller klämringar?kurema skrev:
Hur har du kunnat konstatera att Biltemas rördelar kommer från svensk fabrik?Forbo skrev:Köpt allt vvs till huset via Rinkaby rör och Sigro, samt panikkompletterat från i princip varenda ställe i telefonkatalogen känns det som.... prisjägare som jag är har jag konstaterat att Rinkaby Rör och Sigro har lönat sig...OCH det är märkesprodukter. Muppar som slänger ur sig "Man får vad man betalar för" vet bara inte vilka butiker de ska gå till...
Med det sagt, Biltema, Jula etc har produkter som både är godkända och garanterat håller lika bra som de övriga. Vid något tillfälle konstaterade jag också att någon grej på Biltema med 100% sannolikhet kom från välkänd svensk fabrik... de flesta märkesvarorna säljs ju som OEM-produkter och märks om.
Det som kan vara med NoName-produkterna är väl mest att de kanske inte är lika smidiga att jobba med, något omodernare teknik och kanske inte har lika mycket toleranser för hur mycket våld de tål vid montering...
Köp det billigaste...och det billigaste kan ofta vara märkesvaror, om man hittar rätt butik, som sagt!
Även jag får ställa mig till kören som rekommenderar Rinkaby, allt vvs i mitt nybygge kommer därifrån, utom markavloppet eftersom de inte längre skickar 6m rör.
Förutom att de har bra kvalitet och ett stort sortiment så har de, enligt mig, en av sveriges bästa kundtjänstavdelningar. De gånger nåt blivit fel (ofta pga av speditörerna) så ställer de upp och fixar till det omedelbart, utan gnäll, frågor eller telefonköer.
Ps. även jag vill gärna veta vad ett skruvstycke har med en klämringskoppling att göra.
Ds.
Förutom att de har bra kvalitet och ett stort sortiment så har de, enligt mig, en av sveriges bästa kundtjänstavdelningar. De gånger nåt blivit fel (ofta pga av speditörerna) så ställer de upp och fixar till det omedelbart, utan gnäll, frågor eller telefonköer.
Ps. även jag vill gärna veta vad ett skruvstycke har med en klämringskoppling att göra.
Ds.
Jag tycker också att rinkabyrör var bra. Men trots allt så är det lite irriterande att man faktiskt inte alltid vet vad man beställer hos dom.
För dom har ju sina egna artikelnummer och redovisar aldrig ett RSK-nummer. Så känner man inte igen prylen på bilden så blir det ju lite gambling, som för en amatör som jag är lite besvärande.
Och egentligen visar väl inte ens bilden alltid exakt den artikel som levereras ...?
Så mina senare beställningar gick till sigro, där RSKnummer = deras beställningsnummer. Så man vet exakt vad för pryl man får.
Sen tycker jag sigro verkar ha större sortiment och saknas något så har jag bara emailat dom och bifogat RSK-nummer så har det gått att beställa saken dagen efter.
Jag är mycket nöjd med rinkabyror.se men ännu lite mer nöjd med sigro.se
Och nu kom jag ihåg att jag beställde alla kopparrörsdelar för lödning hos bynor.se, dom har helt outstanding pris på detta. Jag beställde nog lite mer saker också, såvitt jag minns.
Undrar om inte bynor är starka på värmepumpar, acctankar och sånt ...?
För dom har ju sina egna artikelnummer och redovisar aldrig ett RSK-nummer. Så känner man inte igen prylen på bilden så blir det ju lite gambling, som för en amatör som jag är lite besvärande.
Och egentligen visar väl inte ens bilden alltid exakt den artikel som levereras ...?
Så mina senare beställningar gick till sigro, där RSKnummer = deras beställningsnummer. Så man vet exakt vad för pryl man får.
Sen tycker jag sigro verkar ha större sortiment och saknas något så har jag bara emailat dom och bifogat RSK-nummer så har det gått att beställa saken dagen efter.
Jag är mycket nöjd med rinkabyror.se men ännu lite mer nöjd med sigro.se
Och nu kom jag ihåg att jag beställde alla kopparrörsdelar för lödning hos bynor.se, dom har helt outstanding pris på detta. Jag beställde nog lite mer saker också, såvitt jag minns.
Undrar om inte bynor är starka på värmepumpar, acctankar och sånt ...?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag har vid ett par tillfällen handlat kopplingar med 15mm klämkoppling åt ena hållet och R15 gängat åt andra hållet, handlat dem på K-rauta (Bauhaus etc. har samma förpackade fabrikat). De kopplingarna har en dålig egenskap, 6 kansdelen som man skall använda som mothåll när man drar kopplingen är bara ca 5mm bred, åt ena hållet (mot R15) sitter det en kant som sticker ut så att nyckeln man håller emot med måste ligga mot klämkopplingen, nyckeln är då för bred, så att klämkopplingens mutter når nyckeln, och kopplingen är för dåligt dragen.
Jag provade med lite olika nycklar, men alla var för breda, gick även och letade hos lite olika verkygsbutiker, även lite mer proffsiga. Till slut hittade jag smala nycklar på ÖoB av alla ställen och väldigt billig. Troligen av usel kvalitet, bara ett dåligt noname fabrikat tillverkar nycklar med så tunt gods, men den fungerade bra för de där rörkopplingarna.
Jag provade med lite olika nycklar, men alla var för breda, gick även och letade hos lite olika verkygsbutiker, även lite mer proffsiga. Till slut hittade jag smala nycklar på ÖoB av alla ställen och väldigt billig. Troligen av usel kvalitet, bara ett dåligt noname fabrikat tillverkar nycklar med så tunt gods, men den fungerade bra för de där rörkopplingarna.
Gissar att han menar att dra ihop alla kopplingar i ett skruvstycke först så att konorna krymper fast på rören.Mikael_L skrev:
Har jag aldrig tänkt på eller kommer att göra däremot är det viktigt att smörja kopplingarna/krympringarna innan man drar ihop dom och se till att rören bottnar i kopplingen.
Beror helt på vilken tillverkare av koppling du har. Vissa får smörjas, andra inte och vissa är redan smorda från fabrik!Lymmeln skrev:
Följ alltid montage-instruktionen!
Jag är också sugen på att läsa Kuremas svar om skruvstycket! (tar en öl medans jag väntar!)
använde biltema klämringskopplingar i förra huset, och det var inga bra grejer, gick sönder väldigt lätt, de tålde inte att dras åt speciellt hårt verkade vara dåligt material i dom. kopplingarna jag köpte från rinkaby var rena drömmen i jämförelse, inget gängpaj där inte, och passade bra.
Klicka här för att svara