34 839 läst ·
13 svar
35k läst
13 svar
Problem med diskmaskin, tabletten löser ej upp. Fel inkopplad?
Hej.
Blandaren är från IKEA "Ringskär" med diskmaskinsavstängning.
Diskmaskinen är från Bauknecht.
Från blandaren kommer tre slangar. En till varmvatten, en till kallvatten och en till diskmaskinen. Har kopplat in dessa enligt beskrivning.
Maskinen var där när vi flyttade in. Men provade den inte förrän efter ett par månader pga renovering.
Vad kan vara felet då den varken tvättar rent eller löser upp tabletten. Igensatt, fel inkopplad...?
Vad har jag gjort för fel?
Har läst att´det är en fördel om man kopllar in maskinen på kallvatten men hur gör då med den tredje slangen som egentligen ska gå till maskinen. Är jag helt borta?
Blandaren är från IKEA "Ringskär" med diskmaskinsavstängning.
Diskmaskinen är från Bauknecht.
Från blandaren kommer tre slangar. En till varmvatten, en till kallvatten och en till diskmaskinen. Har kopplat in dessa enligt beskrivning.
Maskinen var där när vi flyttade in. Men provade den inte förrän efter ett par månader pga renovering.
Vad kan vara felet då den varken tvättar rent eller löser upp tabletten. Igensatt, fel inkopplad...?
Vad har jag gjort för fel?
Har läst att´det är en fördel om man kopllar in maskinen på kallvatten men hur gör då med den tredje slangen som egentligen ska gå till maskinen. Är jag helt borta?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Ja 3e slangen skall du som sagt koppla till maskinen, och blandaren antar jag har en avstägningsratt för maskinen?
I vissa blandare finns det en inställning för om det skall komma varmt eller kallt vatten till maskinen. Jag vet att på vår FMM blandare kan man skuva bort kranen för maskinen och vrida en bricka eller ngt. där bakom, så blir det varmt istället för kallt till maskinen.
Men om tabletten inte blir upplöst så måste det vara något kardinalfel. Den skall lösas upp även i kallt vatten. Antingen så kommer det inte in något vatten (eller aldeles för lite) eller så fastnar tabletten i tvättmedelsfacket.
Vi hade en maskin på jobbet tidigare där luckan till diskmedlet inte öppnade sig ordentligt, den fastnade mot en detalj i trådkorgen. När man sedan öppnade maskinen så föll tabletten ned ganska oförbrukad. Kanske ngt. sådant som händer?
I vissa blandare finns det en inställning för om det skall komma varmt eller kallt vatten till maskinen. Jag vet att på vår FMM blandare kan man skuva bort kranen för maskinen och vrida en bricka eller ngt. där bakom, så blir det varmt istället för kallt till maskinen.
Men om tabletten inte blir upplöst så måste det vara något kardinalfel. Den skall lösas upp även i kallt vatten. Antingen så kommer det inte in något vatten (eller aldeles för lite) eller så fastnar tabletten i tvättmedelsfacket.
Vi hade en maskin på jobbet tidigare där luckan till diskmedlet inte öppnade sig ordentligt, den fastnade mot en detalj i trådkorgen. När man sedan öppnade maskinen så föll tabletten ned ganska oförbrukad. Kanske ngt. sådant som händer?
Det låter som det kommer vatten. Har provat alla programmen.
Tabletten ligger i diskmaskinen men kanske att luckan inte öppnar i tid, kanske sliten
Ska prova lägga tabletten direkt i maskinen. Ska även kolla om det
finns någon inställning för kall/varmvatten på blandaren.
Tabletten ligger i diskmaskinen men kanske att luckan inte öppnar i tid, kanske sliten
Ska prova lägga tabletten direkt i maskinen. Ska även kolla om det
finns någon inställning för kall/varmvatten på blandaren.
Har rengjort alla filter och monterat bort det som går och rengjort enligt bruksanvisningen. Har en tanke att det kanske är lite stopp i slangen som går in i diskmaskinen. Kan man själv"blåsa"rent eller på annat sätt få reda på om där är skit i röret. Har kört rengöringsprogram men fick köra det två gånger då flaskan inte blev tömd första gången. Kollat med IKEA och det ska vara rätt inkopplat. Så felet bör ligga i maskinen.
Jag hade ett liknande problem. Ibland löstes tabletten upp, ibland inte. Kom efter ett tag på att det berodde på att jag ställde in disk så det blockerade luckan till tabletten. Men när man sedan öppnade (stora) luckan slog ju tablett-luckan upp, så det syntes inte att den varit stängd.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Våran lucka är trasig så att den inte går att stänga. Men det fungerar lika bra att lägga tabletten direkt i maskinen, så det är ju bara att prova hur det fungerar hos er.
Har du kollat att vattnet värms upp som det skall? Jag upptäckte att normalprogrammet på min maskin värmer till 40 grader (eller vad det nu var) medan jag måste köra intensivprogrammet för att komma upp i de 60 grader som krävs för att "proppen" till rengöringsflaskan skulle öppnas ordentligt. (Står på flaskan)toker78 skrev:
Det kanske kan vara ett värmeelement som är trasigt?
Klicka här för att svara