Jag ska sätta in en Saniaccsess 1 i min nya toa som mal och pumpar avloppet 25 meter ( utan nån direkt höjdskillnad men tillräckligt dåligt för att få ett stabilt naturligt fall). Jag har köpt en 32mm PEM till ändamålet och första frågan är hur mycket man kan böjja denna? Stugan står på plint och röret kommer således underifrån. Helst skulle jag vilja göra rörgenomföringen genom vägg men det kräver att kan kan böjja ganska mycket... se min fina skiss :) alternativt genom golv om inte det skulle gå.. nån rörkoppling i vägg får man ju inte ha antar ja...

skiss2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan till nästa fundering.. Väl ute ur stugan kommer röret gå isolerat under stugan för att sedan grävas börja grävas ner när det kommer utanför huskanten. Hur grunt kan man lägga röret tro? Vilken typ av isolering bör man ha ? (Tänkte sätta en värmeslinga för säkerhetsskull längs med röret)

Det vore guld om man kunde börja med 20cm ner i backen för att slutligen avsluta med kanske 50cm (djupare går icke tyvärr för då kommer jag under befintligt avlopp....M

ark nivån stiger så 20cm-50cm skulle innebära en relativt vågrät rörläggning)
 
En 32 mm PEM böjer man inte med så små radier som du behöver. Det finns liksom inte en chans. Du måste hitta en annan lösning.
 
Krilleman
Arne999 skrev:
Jag har köpt en 32mm PEM till ändamålet och första frågan är hur mycket man kan böjja denna?
Böjningsradie för PE80


Från -20 °C till -6 °C: 28 x dy

Från -5 °C till 10 °C: 25 x dy

Från 11 °C till 35 °C: 22 x dy


Dy = rörets ytterdiameter.


Vid en fast installation rekommenderas inte mindre böjradie än 50 x Dy

http://www.uponor.se/~/media/Files/...Teknisk Handbok INF/73tryckrorssystemPE80.pdf
 
hmm...ok men då är det ju bara att glömma... finns det kopplingsvinklar som INTE är 90grader? det rekomenderas nämligen mjukare böjjar... hittar inga dock när ja googlar påt
 
Krilleman
Mekanisk koppling 45º är det värre med, ingen av dom stora tillverkarna verkar vara sugna på denna variant.

45º finns däremot hos dom flesta tillverkare med elsvets-sortiment! Men det skapar ju dock en del problem med själva svetsningen. Inte alla som bara kan "låna" en. Men fogen i sig blir mycket säkrare!
 
Jag kan ju även använda pex rör från malen tills jag kommer under huset och därifrån gå över till 32mm PEM, det ska tydligen vara ok med 22mm och 22mm pex kan man väll böja bättre än 32mm PEM antar jag
 
en 90graders böj kan väl inte spela någon roll när det är slurry redan?!
Du kan ju tom överdimmensionera och köra 40mm i böjen och ge ned till 32 i anslutningen till PEM.
 
Arne999 skrev:
Jag kan ju även använda pex rör från malen tills jag kommer under huset och därifrån gå över till 32mm PEM, det ska tydligen vara ok med 22mm och 22mm pex kan man väll böja bättre än 32mm PEM antar jag
Jag skulle nog påstå att en 22 PEX genom väggen är att likställa med en 32 böj genom väggen.
det är mkt liten böjradie i en väggenomföring.
 
Arne999 skrev:
hmm...ok men då är det ju bara att glömma... finns det kopplingsvinklar som INTE är 90grader?
Möjligen kan Ahlsell ha Viega. http://www.skybad.de/i/fittings/vie...-rotguss-winkel-3-4-45-grad-innen-aussen.html
Komplettera med lämplig PRK. Viega har dem ut-ut, ut-in och olika dimensioner. Garanterat 1/2" till 1". Kanske finns det större. Kolla. viega45grad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.