På bilden är mitt förråd där inkommande vatten är, alltid varmt. Här har jag utgående till stuga samt hus.

2ntcrx5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en stuga som inte används året runt.
Det är den bortre anslutningen på bilden som går till stugan. Skulle vilja kunna blåsa ur slangen/systemet i stugan så att jag slipper ha värmen på i denna stuga året runt. Kan hända att jag med kort varsel vill fylla systemet och sedan några dagar senare kunna tömma det igen. Alltså en smidig lösning eftersökes.

Hur skulle jag lösa detta bäst? Ett T-kors med en kulventil och luftanslutning så jag kan blåsa ur systemet från ena hållet, sedan gå in i stugan och blåsa tillbaka från det hållet tillbaka hit där vattnet kommer in?
 
Du vill alltså tömma ledningen på vatten.??
Var har du lägsta punkten på systemet till stugan .???
 
etiol skrev:
Du vill alltså tömma ledningen på vatten.??
Var har du lägsta punkten på systemet till stugan .???
Stämmer. Kommer inte ha värme på i stugan och vill då kunna få ur allt vatten ur ledningarna.
Lägsta punkt är under plattan där denna ventil sitter. Dvs att där ventilen på bilden är näst lägsta punkt :)
Stugan ligger högre är här där vattnet kommer ifrån.
 
Ja som du skriver ....ett T-rör och ventil är vad som behövs..
kranen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så bytt ut den delen som är markerad med rött.....
och det vatten som stannar kvar i röret ligger då under detta golv och skall
då klara sig från frosten..
Eti..
 
Eller sätt en 3-vägsventil istället för den ventil som sitter där nu?
 
Noseone skrev:
Eller sätt en 3-vägsventil istället för den ventil som sitter där nu?
Har du någon länk hur en sådan skulle se ut?

I kopparröret till höger är inkommande vatten. Måste då stänga av stugan från den.
Medans det då istället ska vara öppet mellan stuga och den andra T-anslutningen i ventilen där jag kan leda ner en slang i avloppet istället.

Gå till stugan med tryckluft och blåsa via någon blandare eller liknande så jag får ut allt vatten.
 
Hej..
Jag tittade på Rinkaby rör och
en 3 vägsvent. typ 20 R kostar 400kr

en T- koppling typ 20R kostar 47kr
och en ventil till denna 20R kostar 59kr
Låt den ventilen sitta som redan finns , för då kan du stänga vattnet där och sen tömma ditt
vatten till stugan utan att det påverkar övriga flödet till huset..
Och du har ett väldigt begränsat utrymme att skruva på ...
När jag satte nya element i mitt hus så blev det ventiler på alla rören ,,
Så nu kan jag byta vilket element jag vill utan att tappa vattensystemet eller stänga av värmen i huset..
Måste göra det enkelt för sig ....
Eti..
 
Tack för tipsen.
 
Har du Biltema i närheten
så finns det en möjlighet att hitta det du behöver, till ett bra pris .
Eti..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.