14 284 läst ·
50 svar
14k läst
50 svar
Intvingad till Kommunalt vatten och avlopp
Va-kollektivet är avgiftsfinansierat... Man får inte gå med vinst..Luddis_1 skrev:Hutlöst vilket pris dom tar. Det som intresserar mig mest är att du för 5år sedan fick pris på 125k och nu har man 3 dubblat priset. Man undrar ju lite hur dom får fram kostnaderna, hur många meter varje hushåll skall betala för.
Har själv "renoverat" inkommande vatten efter att den gammla galvade ledningen hade sprungit läck, där vi grävde ner 400m pem slang. Och detta gjorde vi "privat" anlitade grävare och rörknäckare själva. (allt vitt med kvitto, men inte kommunen inblandad) och detta kostade oss ca 80k ink material. Nu va vi redan anslutna till det kommunala vattnet sedan -60tal så vi behövde inte betala några straffavgifter/anslutningsavgifter. Skulle veolia göra jobbet så va det över 200k mellan tumme pekfinger som dom sa.
Antar att du inte grävde i en väg när du grävde 400 meter.
Det som är lite oroande med kommunens avgifter är att de aldrig behöver fundera på om deras åtgärder är ekonomiskt vettiga eller inte. De kör på som de tycker, och när de ser vad det kostade så dividerar de bara kostnaden med antalet användare, så är det klart. Det finns inga incitament att hålla kostnaden nere. Det kan till och med så att det är tvärt om, att man av olika skäl väljer en onödigt dyr lösning.Luddis_1 skrev:
En annan sak jag alltid tänker på är de mutbrott som avslöjats, där tjänstemän eller politiker gynnat företag mot olika typer av ersättning. (Det måste ju inte alltid vara så, men vi vet ATT det förekommer.) Varje gång jag ser ett kommunalt projekt som verkar ekonomiskt vansinne, så tänker jag att det kanske helt enkelt är så att det är någon som är mutad till att beställa de där jobben.
Det är ju öppen redovisning så det kan ju vem som helst kolla...andersmc skrev:Det som är lite oroande med kommunens avgifter är att de aldrig behöver fundera på om deras åtgärder är ekonomiskt vettiga eller inte. De kör på som de tycker, och när de ser vad det kostade så dividerar de bara kostnaden med antalet användare, så är det klart. Det finns inga incitament att hålla kostnaden nere. Det kan till och med så att det är tvärt om, att man av olika skäl väljer en onödigt dyr lösning.
En annan sak jag alltid tänker på är de mutbrott som avslöjats, där tjänstemän eller politiker gynnat företag mot olika typer av ersättning. (Det måste ju inte alltid vara så, men vi vet ATT det förekommer.) Varje gång jag ser ett kommunalt projekt som verkar ekonomiskt vansinne, så tänker jag att det kanske helt enkelt är så att det är någon som är mutad till att beställa de där jobben.
VA är dessutom lagstadgat särredovisat så det är ju mkt enkelt att kolla..
Måste bara säga att jag ogillar kommentaren, men jag är ju tjänsteman själv så vad är min åsikt värd...
Det är ju bra att det är så pass enkelt att kolla, att vem som helst kan kolla. Jag ser gärna att du utvecklar ditt inlägg genom att beskriva hur det rent praktiskt ska gå till.alex86 skrev:
Fram till dess så hävdar jag åsikten att det är precis tvärt om - det är fullständigt omöjligt att kolla.
För den vanlige medborgaren kan det vara hart när omöjligt att ens kolla en enskild faktura från en hantverkare. Jag kan som exempel ta fakturan jag fick från grävaren som grävde dräneringen hos mig. Trots att jag personligen var med under hela arbetet så finns det ingen möjlighet för mig att avgöra om de angivna mängderna är korrekta. Gick det verkligen fem kubik makadam? Det kanske bara var tre? Vad vet jag?
Ett kommunalt avloppsprojekt har en omfattning som är många tusen gånger större än min dränering. Säkert kan man efter en del krångel få ut en massa fakturor. Men vem kan gå igenom tusentals fakturor, kontrollera att det angivna materialet verkligen levererats, att det verkligen använts, att det har upphandlats till det bästa priset och att det verkligen behövdes?
Titta till exempel på det här upplaget av material, som ska användas till fjärde etappen av avloppsutbyggnaden i mitt området (tror jag).
Vilka möjligheter har man som kommuninnevånare att kontrollera allt detta material?
Kommunerna kan ju inte ens själva hålla reda på vart pengarna tar vägen: http://www.expressen.se/nyheter/jatteblundern---sa-gick-forskingringen-till/
Mutor och bestickning förekommer, så är det tyvärr: http://op.se/lanet/ostersund/1.5564035-kommuntjansteman-kallas-som-vittne
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/karlstads-kommun-misstanks-mutbrott
Intressant är den nya anläggningen som nu passerar oss är egentligen till ett kommande bostadsområde med 900 villor, ett bostadsrättsradhus och ett hyreshus. Det måste ju bli debiteringar på miljarder!andersmc skrev:Det som är lite oroande med kommunens avgifter är att de aldrig behöver fundera på om deras åtgärder är ekonomiskt vettiga eller inte. De kör på som de tycker, och när de ser vad det kostade så dividerar de bara kostnaden med antalet användare, så är det klart. Det finns inga incitament att hålla kostnaden nere. Det kan till och med så att det är tvärt om, att man av olika skäl väljer en onödigt dyr lösning.
Utanför mitt arbete har de sprängt å sprängt för en ny "statlig" byggnad. På samma ställe i har de sprängt minst 5 ggr. Först sprängde de en liten bit berg, la ner lite rör å grävde igen. Sen grävde de upp å sprängde bort lite mer berg la ner lite andra rör för att sedan gräva igen osv osv.
Varje gång är det en ny rörfirma/fiberläggare/elfirma. Dock samma sprängare.
Sprängaren flinar hela vägen till banken medans vi skattebetalare får betala hans lön.
Även fast det är en privat entreprenör som står för projekteringen så är det ingen samordning på ett bygge....
Varje gång är det en ny rörfirma/fiberläggare/elfirma. Dock samma sprängare.
Sprängaren flinar hela vägen till banken medans vi skattebetalare får betala hans lön.
Även fast det är en privat entreprenör som står för projekteringen så är det ingen samordning på ett bygge....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden