Ska koppla ihop några fördelar för en tillfällig installation och ser att kulventilen jag har köpt har så att säga en djupare invändig gänga än det utvändiga på t-kopplingen jag skall ansluta den till. Vanligen är där ju en gummipackning i botten som tätar hyggligt men någon sådan finns ju inte nu.

Frågan är om gängtape eller lin och klet tätar ändå eller om jag behöver se mig om efter andra prylar?

Är det lekande mutter så går det inte.

Krilleman
Till skillnad från corre är jag inte riktigt med på hur du menar. Jag kanske är trög såhär på en fredag (läs torsdag) men det kan ju hjälpa att du länkar till det material du redan köpt!

Jag skall trycksätta ett par golvvärmeslingor och tänker göra det innan jag ansluter dem till fördelaren. Till detta har jag köpt i följden de skall monteras:
Gardenakoppling
Kulventil
T-koppling (bussning 15-8 - manometer)
uponor "anslutningskoppling"
pex
uponor anslutningskoppling
kulventil

Den enda lekande muttern jag har är den i pexändarna, hur får man tätt där då? Den är konisk invändigt.

(jag chansade på att en ända var lekade, är oftast där det sitter planpackning)

Krilleman
Inte blev jag då klokare av ditt inlägg Jackass!

Spannet på "anslutningskoppling" är stort!

Hehe ursäkta mig. Jag är uppenbarligen ingen rörmokare. Det är såna här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pro-kopplingsset-12x20r/

Min ursprungliga fråga gällde de fall när hanen så att säga är kortare än honan är djup och därför inte ligger an mot en packning i botten men det tycks inte vara något problem såvida det inte handlar om lekande muttrar.

Den ska sitta i en konad koppling som återfinns på fördelaren.
I detta fallet är det Uponor Pro serien. Kommer tyvärr inte täta mot andra delar, såvida du inte har lösa delar med Eurocone anslutning.

Vad har du för slang? 12 el 17?

Redigerat:
Krilleman
Precis som Corre skriver...

Jag vilar min väska. Och med lite kreativ engelsk översättning blir det...

corre skrev:
Den ska sitta i en konad koppling som återfinns på fördelaren.
I detta fallet är det Uponor Pro serien. Kommer tyvärr inte täta mot andra delar, såvida du inte har lösa delar med Eurocone anslutning.

Vad har du för slang? 12 el 17?
12 och 20. Lutar åt att jag kopplar in slingorna innan jag trycker dem isf.

Krilleman
Om du tänkt trycka slinorna så är det normala att man trycker genom fördelaren! :thumbup:

...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.