Jag tänkte ägna kvällen åt att montera en ny köksblandare. Stötte på patrull när jag försökte lossa de gamla kopplingarna från fördelarna. Gängorna verkar vara tätade med linolja en gång i tiden, sitter stenhårt, vågar inte ta i mer, för då ger väl hela fördelaren upp. Om det inte vore just inomhus, under diskbänken hade jag gått loss med gasen, men det känns inte så lämpligt i detta fallet.
Tips mottages tacksamt hur jag ska få loss skiten, undviker gärna att byta fördelare om det går.
Kopplingarna på högra sidan går att lossa, men ska jag gå på där så blir det ju lite "kreativ" rördragning, plus att jag måste plugga med något i andra änden iaf...
Och en bild skulle det vara, men appen funkar inget vidare för det...
Tips mottages tacksamt hur jag ska få loss skiten, undviker gärna att byta fördelare om det går.
Kopplingarna på högra sidan går att lossa, men ska jag gå på där så blir det ju lite "kreativ" rördragning, plus att jag måste plugga med något i andra änden iaf...
Och en bild skulle det vara, men appen funkar inget vidare för det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Har kollat om det går att lossa hela fördelaren nu, och de muttrarna gick relativt lätt. Tror att jag plockar bort hela skiten imorgon och sätter upp i skruvstycket och går loss med gasen. I värsta fall får jag väl plugga anslutningarna och köpa nya fördelare iaf...
Nu ger jag snart upp denna skiten. Har den senaste timmen värmt kopplingarna för att försöka få lös dem med resultat att jag bara deformerade röret. Nästa steg blev att lossa in- och utgående rör och försöka plocka bort hela fördelaren, det gick inte heller eftersom pex-rörets klämring lyckats fastna totalt i kopplingen. Att det sedan dessutom behagar droppa lite varmvatten hela tiden gör inte saken bättre.
Nu står jag mellan två val, antingen beställa kulventiler med övergång 8x10 och gå på de befintliga rören, alternativt svälja stoltheten och ringa hit en rörmokare...
Räcker 8mm rördiameter till för att försörja en diskmaskin?
Jag känner att jag inte har någon lust alls att kapa bort de befintliga fördelarna, för det känns som att det blir en massa meck att få ihop något nytt som passar på rören, jag har iaf inte lyckats hitta något som "nästan" passar, utan tänker mig en massa kopplingar för att få ihop det liknande som det ser ut på bilden...

Nu står jag mellan två val, antingen beställa kulventiler med övergång 8x10 och gå på de befintliga rören, alternativt svälja stoltheten och ringa hit en rörmokare...
Räcker 8mm rördiameter till för att försörja en diskmaskin?
Jag känner att jag inte har någon lust alls att kapa bort de befintliga fördelarna, för det känns som att det blir en massa meck att få ihop något nytt som passar på rören, jag har iaf inte lyckats hitta något som "nästan" passar, utan tänker mig en massa kopplingar för att få ihop det liknande som det ser ut på bilden...
Redigerat:
Medlem
· Norrbottens Län
· 16 inlägg
Jag har fått vända mig till en yrkesbutik för att få tag i kopplingar och dylikt för att det ska bli rätt dimension. Vanliga affärer har inte udda dimensioner...
Att få tag på ballofixer 8x10 är inget problem. Tror jag köper två sådana och gör ett sista försök med skiten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden