Ska byta pumpautomat till en betydligt större då vi har flyttat ut permanent till vårt sommartorp och har några funderingar. Vi har grävd brunn med kanonvatten, den är ca 4 meter djup sen är det ca 5 meter från brunnen till uthuset där pumpautomaten står och därifrån till boningshuset är det ca 15 meter.

Vi har ganska mycket sand i vattnet och tänkte därför montera ett sånt här filter före pumpautomaten http://www.gardena.com/se/water-management/irrigation-pump/pumpskyddsfilter-6,000-l-h/
eventuellt tänkte vi montera in ytterligare ett sånt här filter efter pumpautomaten
http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001

frågan är: blir det sämre tryck med ytterligare ett filter efter pumpautomaten mot om man bara har ett filter? Vi har precis köpt en ny pumpautomat wilo CAM modell större med 60 l hydropress.

Idag är det en pemslang 25 hela vägen, både från brunn till pump och vidare in i huset. Tror ni det behövs större diameter eller räcker det?

Hej ...
Om du har mycket sand i brunnen så gör som jag gjorde och det fungerar jätte bra
brunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du sätter en Hög Glasburk 35 - 40 cm, på botten av brunnen
och ner med bottenventilen i den , som bilden visar..
då lägger sig sanden runt burken, utanför..
Och du slipper få sand i bottenventilen.. men du kan om du vill
sätta ett sandfilter ändå om du känner för det , men jag hade inget
och fick heller inget problem med vattnet....
25 mm är bra..
Eti..

Smart tips, tack! Undrar iaf om det blir sämre tryck med två filter istället för ett?

De två filtren du länkar till har ju i princip samma funktion. Du väljer ju bara filterinsats efter behov. Tryckfallet tror jag är marginellt, men ju mer igensatt filtret blir ökar ju tryckfallet, vilket ju betyder att filtret fungerar.

Filtret före pumpen på sugsidan ger inte sämre tryck bara lite sämre kapacitet dvs längre tid för motsvarande fyllning. Filter efter trycktanken ger däremot tryckförlust större ju mer flöde du tar ut och ju mer igensatt filtret är. Tycker du har både hängslen och livrem om du fixar inloppet i brunnen och filtret före pumpen, då kan du med fördel skippa fler filter på trycksidan.

• Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
Ok då skiter jag i filtret efter pumpen. Det var det att jag hade ett sånt filter från början från jula och det filtret funkar inte att sätta före pumpen och eftersom jag vill ha filtret före för att spara på pumpen så köpte jag ett förfilter. Tänkte då eftersom jag redan hade ett som kunde sitta efter kunde jag sätta dit två men om det blir sämre så skiter jag i det och kör bara förfiltret! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.