Ser ut som ett uppströmsfilter, du borde ha ett rör och en dysa i botten på den också. Problemet med dom där att du måste byta massa 3-4 ggr per år då du inte har någon backspolning som delar isär kalken. Det blir kanaler i tuben bara efter några månader och då fungerar inte pH-höjningen.
Det bästa är att gå på en större tub med påfyllnadslock 10x44 tum och automatisk backspolning. Då bränner inte massan ihop och det räcker att fylla på 1gång per år.

Ok tack för utförligt svar.. min vatten kille sa just att jag skulle behöva fylla på 3-4 ggr per år men när jag kollade nu efter 6 månader tycke jag inte att det gått åt något alls i princip... Har du möjligen något tips på en sådan större tub? en länk kanske :cool:

/C

Ja! Det går att köpa hos dom flesta.
Jag har för mig att vi tar runt 14000:- för en 10x44 med tidsautomatik, pH-justering och pH-testkit.

Vi har alltid en pH-justerare monterad så man kan justera in rätt pH utan att släppa ut för mycket kalk för att inte få för hårt vatten.

Dom där små monterar vi bara på fritidshus där du tar vatten 2-3 mån. Det blir för dyrt annars. Men det är många internet företag som kränger dom där för att det är billigt.

Du skrev tidigare att du hade lukt, järn och mangan.
Då har du troligen en borrad brunn, och jag ser att du har en hydropress. Vore jag som dig skulle jag gå på ett kombi filter som tar lukt, järn, mangan och kalk. Enkelt att sköta bara att fylla på salt 1 gång per månad.

Ska du sätta in ett pH-filter för 7,1 är det väldigt noga med doseringen så du inte får för basiskt vatten, kan skada slemhinnor.

Det här är vad som fanns när vi köpte huset (byggt 2002) för ett halvår sen, hade tänkt att de skulle få hänga med ett tag till.
Den lille var helt tom när jag gjorde rent den och fyllde på med kalk...

/C

Ph värdet är ju efter filtret som förhoppningsvis gör någon nytta... får ta o mäta ph på inkommande..

/C

Ja! Tänk dig för bara, det är dyrt när det är försent. :)
Lycka till!

Christijan skrev:
Ph värdet är ju efter filtret som förhoppningsvis gör någon nytta... får ta o mäta ph på inkommande..

/C
Man brukar räkna med minst 90cm kontakt för att förändra pH. Skulle gissa att det där filtret klar ca 15 liter/min.
Det är flödet ur din kökskran.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.