Hej,

Vi har precis flyttat och har numera egen brunn, vi har ett vattenfilter för att ta bort järn och enligt uppgift ska det innehålla sand..
Det verkar vara dags att byta filter-massan/sanden och nu undrar jag.....

Är det möjligt att köpa BIRM filter-massa och typ konvertera sandfiltret?
Har läst att BIRM ska vara bättre..

Hårdvaran består av en rund behållare/tub i glasfiber eller möjligen komposit med en automatisk backspolnings mojäng på toppen. ;-)

/Christian
 
Hej,
Det finns en mängd olika sandfilter. Det går att byta filter massa, om det är just Birm som passar beror på råvatten kvalitén. Min rekommendation är att kontakta en vattenreningsexpert som kan titta på rå vattnet och rekommendera vilken filtermassa som passar för ditt vatten.
Mvh
********* redigerad av moderator ************
 
Redigerat av moderator:
Tack, det var var ungefär det jag ville veta.... alltså om själva filter tuben ser liknande ut på insidan..
Jag har högt värde på Järn och Mangan enligt vattenprov och då verkar BIRM kunna vara ett bra alternativ.

/Christian
 
Det är inte att rena vattnet som är det svåra......
Det är rena filtret.....

Tänk om du skulle ha ett självrengörande Melitta-filter till kaffebryggaren som ska fungera i 10år....

Om vattenrening var enkelt skulle dom finnas i affärerna....

Diesel är jättebra.... För dieselbilar.

Go gla' kexchokla' :)
 
Lycka till :)
 
Naturligtvis har jag kontaktat en vattenrenings konsult :rolleyes:

Jag var bara ute efter att se om "hårdvaran" funkar jag vill ju inte köpa nåt som jag redan har om det fungerar....
Och jag kommer förmodligen att bli erbjuden att köpa deras BIRM filter.. men ville ju veta om jag kan byta "bara" innehållet/filter-massan.


/Christian
 
Låter som du har koll på läget!
 
Det har nu gått ganska exakt 6 månader sedan jag rengjorde filter tuberna samt fyllde med BIRM i järfiltret och kalk i avsyrnings filtret... allt i samråd med min vattenrenings konsult ;-) Problemet med rost, lukt och smak har i princip helt försvunnit, vattnet är nu gott att dricka och vi slipper köpa dricksvatten som vi gjorde en period i början.

Det problem som finns kvar är förmodligen att varmvattenberedaren full med rost så det kommer aningen lite rost i varmvattnet så det blir väl till att byta beredare då.

Spolmekaniken i toaletterna är helt sönderrostade så jag håller på att byta WC stolarna också..

Problemet/min undran jag har nu är att jag skickade in ett nytt vattenprov där allt ser bra ut utom Mangan värdet.
Mangan värdet är fortfarande något högt, lite över riktvärdet och jag undrar vad detta kan bero på?

Jag får kontakta min vattenrådgivare antar jag men man vill ju se om nån annan har något att komma med också ;-)

/Christian
 
Birm är en massa som använder syret i vattnet för att oxidera metaller vattnet, vilket den gör extremt effektivt.
Problemet är att få ur metallerna från filtermassan. För att få ut järnet krävs minst 7,5 i pH värde, mangan kräver 8,5 i pH värde. Detta är väldigt ovanligt värden att ha i en enskild brunn. Därför krävs det ofta pH höjning innan birm rening.
Det enklaste är nog att bara byta massan 1 gång per år, massan kostar ca 2000:- plus ev. Arbete.
 
Du borde inte ha Mangan efter ett avhärdningfilter. Låter inte bra!
 
Aha då är det PH som måste höjas.. har 7,1 enligt testet men har ett avsyrningsfilter som ska höja PH men det verkar inte funka 100 då.. Har märkt att det inte gått åt speciellt mycket kalk...

Får möjligen byta den tuben då till en modernare...där vattnet passerar igenom kalken..:rolleyes:

/Christian
 
Christijan skrev:
Får möjligen byta den tuben då till en modernare...där vattnet passerar igenom kalken..:rolleyes:

/Christian
Vad har du för filter om vattnet inte passerar kalken?
 
Jo vattnet passerar kalken men bara på ytan och jag läste att på modernare filter går vattnet baklänges (möjligen går röret ner i botten eller nåt) för att kalken inte ska stelna till, bifogar en skiss på hur mitt filter ser ut...

/C

filter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser den ut som en gasoltub? Måtten?
 
Ja just som en gasol tub 900mm hög och 170mm i diameter. tog en bild också där man även ser det något större större järnfiltet (det har ju ett rör som går ända ner i botten där man har grov sand i botten) och sen BIRM på det.

/C

2013-03-22 21.34.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.