Jag ska bygga ny toalett med dusch i stugan och har nu införskaffat mig diverse material för ändamålet.

Inkommande vatten till kök ligger 10meter bort (utan höjdskillnad) och min tanke va att dra en PEM slang därifrån på 25mm. Väl i badrummet har jag köpt 15mm Pex för övrig dragning.

Rullen med PEX på 50m skulle dock även räcka till kallvattenmatningen till toaletten men är det dummt att gå ner såpass i dimension som till 15mm tro? 10m utan höjdskillnad låter ju inte så farlig.. men ja har ingen känsla för d...

Om ja nu kommer in med 25mm PEM till badrummet vad behöver ja då för att gå från 25mmPEM till 15mm PEX ?? Hittar ingen lämplig pryl... Om nån vet så vore jag tacksam (ett RSK nr vore guld)

Krilleman
10m i sidled med 15mm matning till WC är helt godkänt!

Stanna med din 25 PEM under diskbänken!

Krilleman
Ska inte TS ha något varmvatten? :D

Finns gott om råskinn i VG regionen, som duschar kaĺlt och håller hårt i duschstången när det biter som hårdast:screwy:.

Krilleman
Då kapitulerar jag och anser mig vara en klen man som gärna slösar på varmvatten! :thumbup:

Det va snabba svar! Gällande varmvatten så ska ja ha en varmvattenberedare i på toan

Ska man använda stödhylsa i alla PRK-PEM-kopplingar?

Slarvas en hel del med detta, men jag litar inte på prk utan stödhylsa, för liten kostnad för att grubbla om man gjort rätt eller fel.

Men det är min åsikt:)

mvh

Fluxor skrev:
Ska man använda stödhylsa i alla PRK-PEM-kopplingar?
I det tunnare PEM-röret, ja. I det tjockare, nej.
Får man in hylsan i det tjockare röret?

Krilleman
isolde skrev:
I det tunnare PEM-röret, ja. I det tjockare, nej.
Får man in hylsan i det tjockare röret?
Absolut! Dom stödhylsorna Spekerör länkar till är till för den vanliga varianten med blå stripe.

Billigare försäkring får du leta efter. Kolla själv hur mycket röret blir deformerat...

Finns även en billigare variant i plast om man tycker 24:- är dyrt. Men mässingen känns betydligt bättre!

Ämnet har jag skrivit om förut:

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.