Vi har under flera år haft problem med tryckslag (rejäla BONK i rören) när tvättmaskinen ÖPPNAR - inte stänger - vattenventilen. Jag har letat och funderat men inte kunnat hitta riktigt varför, men har mer eller mindre accepterat att jag inte besitter tillräckliga kunskaper för att komma vidare.

Igår byttes vattenmätaren här hemma, och vips så slår det i rören när jag öppnar vissa kranar. Inte när jag stänger, men när jag öppnar. Ju hastigare desto högre ljud.

Alla kranar är öppnade efter vattenmätarbytet, så jag tror inte det står kvar luft någonstans (som ändå inte borde spela roll med tanke på 6-7 kilos tryck i vattensystemet?), men vad i hela friden kan det vara som låter såhär? Jag är givetvis rädd att detta kan skada kopplingar etc. på sikt, därav att jag gärna vill komma till botten med problemet. Nån som har nån bra idé?

Det brukar vara luft som gör att det smäller när man öppnar ventiler. Luften åker genom ventilen betydligt lättare än vattnet, vilket gör att vattnet i röret får upp hög fart. När luften åkt ut och vattnet kommer fram till ventilen blir det en tvär inbromsning för allt vatten som förflyttar sig i röret och därigenom en tryckstöt och oljud, precis som när man stänger en ventil för häftigt.
Det kanske kommer in en del gas med vattnet (kan komma både som fri gas och löst i vattnet) som gör att det byggs upp små gasfickor.

Du har nog fått en backventil i din nya mätare. Verkar vara fel på den...

alex86: japp, det sitter en backventil i den nya mätaren...

mulpac: finns det något sätt att minska mängden luft i vattnet? Kan det finnas någon komponent som inte är tät och därmed släpper in luft?

aarvidsson skrev:
mulpac: finns det något sätt att minska mängden luft i vattnet? Kan det finnas någon komponent som inte är tät och därmed släpper in luft?
Nej, om det inte är tätt läcker vatten ut inte luft in i och med högre tryck.

precis min tanke. Så bortsett från luft i gasform som kommer in med vattnet, finns det något jag kan göra? Vad skulle kunna felas med backventilen?

Den är för trög och släpper då väldigt plötsligt vilket ger ett tryckslag.

• Gilla
aarvidsson
  • Laddar…
Mäh. Det låter ju helt uppenbart när du säger det :D Således skulle ventilen på tvättmaskinen också kunna antas vara för trög?

Där handlar det nog om en magnetventil som öppnar och stänger väldigt snabbt. :)

...och det kan jag inte göra något åt? Det är bara att leva med smällarna?

Har för mig att det finns någon slags "ventil" som man kan sätta på t ex matningen till diskmaskin för att minska smällarna när maskinen tar vatten. Får Googla och återkomma.

Kallas tryckslagsdämpare. Kolla med ditt försäkringsbolag de kan ha samarbete som gör det lite billigare...

Avd. dumma frågor: de hanterar både öppning och stängning?

Det var ingen dum fråga. Jag är inte helt säker på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.