37 458 läst ·
27 svar
37k läst
27 svar
Frusen vattenledning (plast) i mark p g a trasig värmekabel. Hur tina?
Ång-janne är en variant jag har använt.
http://www.vt.se/nyheter/default.aspx?articleid=5726866
Länken ovan verkar inte funka?
http://www.vt.se/nyheter/default.aspx?articleid=5726866
Länken ovan verkar inte funka?
Fast TS fick väl bara en ny kabel? Om priset utomlands hade varit så lite som 20% lägre är det knappast motiverat att handla svenskt (om inte fler än var femte kabel går sönder förstås).spekerök skrev:
Jag har själv en ångtvätt från Kärcher. Visserligen ingen industrimodell men långt bättre än skräpet man kan köpa på Rusta och liknande. Jag har faktiskt funderat på att använda den, kanske i kombination med varmvatten.
När det gäller Nexans så är det väl ursprungligen ett franskt bolag men med svensk representation förstås, eftersom det var den svenska supporten jag ringde. Men han jag pratade med sa också att de har ett företag i Polen som löder ihop själva kabeln och det var det som kunde ha gått fel i detta fall.
Reklamationsrätten gäller för övrigt samma lika inom hela EU men det kan förstås hålla med om att köper man något i Sverige så kan det vara jobbigt att hålla på med reklamation.
Man kan konstatera att jag i alla fall knappast hade fått samma service av ett utländskt bolag i detta fall.
Men nu blev det lite off topic. Själva grundproblemet är inte löst ännu i alla fall. Ledningen får ligga och vila till efter Påsk så hoppas jag på lite varmare temperaturer så kanske det går lite enklare att tina upp skiten då.
När det gäller Nexans så är det väl ursprungligen ett franskt bolag men med svensk representation förstås, eftersom det var den svenska supporten jag ringde. Men han jag pratade med sa också att de har ett företag i Polen som löder ihop själva kabeln och det var det som kunde ha gått fel i detta fall.
Reklamationsrätten gäller för övrigt samma lika inom hela EU men det kan förstås hålla med om att köper man något i Sverige så kan det vara jobbigt att hålla på med reklamation.
Man kan konstatera att jag i alla fall knappast hade fått samma service av ett utländskt bolag i detta fall.
Men nu blev det lite off topic. Själva grundproblemet är inte löst ännu i alla fall. Ledningen får ligga och vila till efter Påsk så hoppas jag på lite varmare temperaturer så kanske det går lite enklare att tina upp skiten då.
Till saken hör att kabeln gott och väl överskridit både garantitid och reklamationstid men trots det fick jag en ny utan omsvep, jag behövde inte ens fråga. Det blev såklart en direkt förlust för Nexans i det korta perspektivet. Hade jag inte fått den hade jag väl köpt en ny. Men goodwillvärdet för Nexans blir enormt med tanke på att det kostade dem några hundra kr. Alla som läst detta och som jag berättar denna historia om kommer att få en bra bild av företaget.
Då jag själv och många andra som läser detta är i teknikbranschen kan det naturligtvis få än mer positiva effekter för företaget.
Då jag själv och många andra som läser detta är i teknikbranschen kan det naturligtvis få än mer positiva effekter för företaget.
Är det varmt i den ena ände av den gula slangen så funkar det det med att sätta en dammsugare i den kalla änden och suga varmluft genom gulslangen tills det släpper.......
Jag är också inne på teorin att det borde vara någon form av ändutrustning på kabeln som gått sönder, och att det kanske räcker att byta den mot den utrustning som sitter på den nya kabeln. Ring nexans och fråga vad de brukar ha för typfel på kablarna, och om de tror att detta kan hjälpa.
Nu har jag hittat problemet och dessutom tinat upp rörledningen.
Det var som jag fick tipset av från tillverkaren, själva kopplingen, vid övergången från värmekabel till anslutningskabel, som var boven.
Jag värmde upp böjskyddet och krypmslangen och skar upp det med en kniv och mycket riktigt hade det blivit kortslutning här inne, det syntes tydliga spår av det. Så jag skalade bort all skit och lödde tillbaka anslutningstrådarna igen och testade. Efter några timmar hade rörledningen tinat upp.
Nu skall jag göra det seriöst med ny krympslang och dragavlastning som håller. Antalgligen hade det kommit in lite fukt i kopplingen tidigare och på så sätt orsakat kortslutningen.
Det var som jag fick tipset av från tillverkaren, själva kopplingen, vid övergången från värmekabel till anslutningskabel, som var boven.
Jag värmde upp böjskyddet och krypmslangen och skar upp det med en kniv och mycket riktigt hade det blivit kortslutning här inne, det syntes tydliga spår av det. Så jag skalade bort all skit och lödde tillbaka anslutningstrådarna igen och testade. Efter några timmar hade rörledningen tinat upp.
Nu skall jag göra det seriöst med ny krympslang och dragavlastning som håller. Antalgligen hade det kommit in lite fukt i kopplingen tidigare och på så sätt orsakat kortslutningen.
Klicka här för att svara