37 458 läst ·
27 svar
37k läst
27 svar
Frusen vattenledning (plast) i mark p g a trasig värmekabel. Hur tina?
Sida 1 av 2
Mellan brunn och pumphus löper en c:a 8 m lång vattenledning, isolerad med vanlig rörisolering och förlagd i ett vanligt gult dräneringsrör. Inuti vattenledningen finns en värmekabel. Paketet ligger sedan på några decimeters djup från brunnshålet och fram till mitt lilla pumphus, där ledninspaketet kommer upp i dagen.
Vattenpumpen ligger nere i borrhålet så den trycksätter slangen från botten.
Nu har den självreglerande värmekabeln från Nexans oturligt nog gått sönder (säkring och jordfelsbrytare löst ut). Det fungerade bra första dygnet trots kyla men nu är det kört, pumpen trycker inte igenom något.
Turligt nog hände detta nu på våren men oturligt nog så är våren i stockholmsområdet 2013 i alla fall inte här till Påsk vad det ser ut som.
Så, vad säger den samlade kompetensen i detta forum om hur man på enklaste och snabbaste sätt tinar upp ledningen?
Gräva upp ledningen går ju inte, tjälen ligger hård.
Eftersom ledningen är frusen så går det inte putta in en ny värmekabel.
Är lägga markvärmemattor, tina upp marken bit för bit och sedan gräva upp ledningen ett alternativ?
Inga kopplingar finns och allt är i plast så det är ingen fara att något fryser sönder. Å andra sidan går det inte att använda blåslampan förstås.
Vattenpumpen ligger nere i borrhålet så den trycksätter slangen från botten.
Nu har den självreglerande värmekabeln från Nexans oturligt nog gått sönder (säkring och jordfelsbrytare löst ut). Det fungerade bra första dygnet trots kyla men nu är det kört, pumpen trycker inte igenom något.
Turligt nog hände detta nu på våren men oturligt nog så är våren i stockholmsområdet 2013 i alla fall inte här till Påsk vad det ser ut som.
Så, vad säger den samlade kompetensen i detta forum om hur man på enklaste och snabbaste sätt tinar upp ledningen?
Gräva upp ledningen går ju inte, tjälen ligger hård.
Eftersom ledningen är frusen så går det inte putta in en ny värmekabel.
Är lägga markvärmemattor, tina upp marken bit för bit och sedan gräva upp ledningen ett alternativ?
Inga kopplingar finns och allt är i plast så det är ingen fara att något fryser sönder. Å andra sidan går det inte att använda blåslampan förstås.
finns det plats att få in en vanlig 1/2 vattenutkastarslang i röret?(antingen i själva vattenröret eller i dränröret, eller i om du kan spola med ljummet vatten så kommer du kunna mata på slangen allt eftersom det tinar. så kan du sedan få in en ny värmekabel
gjorde detta själv i en pemslang som frusit.
eller ännu enklare, eftersom du har ett dränrör så räknar jag med att vattenledningen (dock med isolering) inte fyller upp hela dränröret. sätt en värmefläkt som blåser från ena sidan av markröret till andra. även om du har rörisolering så bör det tina till slut. byt sidan på markröret efter en timme då det e 8m
Idén med att trycka in en tunn vattenslang och mata med varmvatten, bit för bit är nog den bästa just nu.
Det är bara problemet att försöka få ut varmvatten från huset och vidare in i början på pem-ledningen på något smart sätt.
Värmefläkt skulle kanske kunna fungera men tror det är en veckas tid som det handlar om att stå att blåsa. Om det ens kommer in någon luft, det är väldigt tajt mellan dräneringssland och isolering. Dessutom går det inte komma åt den andra änden, den är nedgrävd i tjälen.
Det är bara problemet att försöka få ut varmvatten från huset och vidare in i början på pem-ledningen på något smart sätt.
Värmefläkt skulle kanske kunna fungera men tror det är en veckas tid som det handlar om att stå att blåsa. Om det ens kommer in någon luft, det är väldigt tajt mellan dräneringssland och isolering. Dessutom går det inte komma åt den andra änden, den är nedgrävd i tjälen.
Jag har ju svårt att se hur liksom själva kabeln har gått sönder. Fast å andra sidan har jag ingen aning hur en sådan fungerar. Är det inte någon slags elektronik som styr i början av kabeln. Min tanke är att kanske lägga på el i kabeln utan att använda den elektronik som borde styra kabeln. Om du någon gång har kortslutit ett batteri, t.ex. Genom att ha det i fickan med nycklar. Så kan det ju bli djävligt varmt. Alltså bara dit med ett bilbatteri eller dylikt. Men det kanske bara är batteriett som blir varmt.
Blybatterier är inte att leka med när det gäller kortslutning. Kan få ödestigra konsekvenser. Dessutom så är värmekabeln gjord för 230 V så resistansen är alldeles för hög för att det skall bli någon effekt.
Värmekabeln är en självreglerande typ som direktmatas från 230V. Den är helt passiv, d v s ingen styrelektronik i början. Vet inte exakt hur den fungerar men antar att det är någon typ av kanthaltråd eller liknande.
Värmekabeln är en självreglerande typ som direktmatas från 230V. Den är helt passiv, d v s ingen styrelektronik i början. Vet inte exakt hur den fungerar men antar att det är någon typ av kanthaltråd eller liknande.
Lättast är en eller två 25L dunkar med varmvatten och en liten pump, samt en tunn styv slang.
Lossa koppling i ena änden och spola med pump och VV samtidigt som du matar in slangen i PEM slangen som fruset.
Sen kan du kompletera med en ny värmekabel i PEM slangen. Behöver bara byta till T kors i mässing i ena änden.
Lossa koppling i ena änden och spola med pump och VV samtidigt som du matar in slangen i PEM slangen som fruset.
Sen kan du kompletera med en ny värmekabel i PEM slangen. Behöver bara byta till T kors i mässing i ena änden.
Det låter som en bra idé. Då var det bara det där med att få varmvatten. Eller vatten över huvud taget. Kommer ju inget ur brunnen. Lite moment 22 här.
Men jag får nog traska iväg till grannen och hämta och ställa mig vid spisen och koka.
Har nu också pratat med Nexans och en kille där gav mig mycket bra support. Troligen har det blivit något knas i övergången från sladdstället till själva värmekebeln. De skickar mig en helt ny kabel, utan omsvep! Helt fantastiskt, hur ofta blir man så bra bemött av en leverantör?
Men jag får nog traska iväg till grannen och hämta och ställa mig vid spisen och koka.
Har nu också pratat med Nexans och en kille där gav mig mycket bra support. Troligen har det blivit något knas i övergången från sladdstället till själva värmekebeln. De skickar mig en helt ny kabel, utan omsvep! Helt fantastiskt, hur ofta blir man så bra bemött av en leverantör?
Ett bra exempel för alla som vill handla "billiga" utländska varor. Det behöver inte alls betyda att det är av sämre kvalité. Men var vänder man sig när något går på knas? Jag handlar med glädje inom våra svenska gränser, med svenska garantier. Visst det kostar en slant extra, men man har support på det man får. Jag har påtalat detta förut också också!
Tänkvärt!
Tänkvärt!
Och ?????krilleman_215 skrev:Ett bra exempel för alla som vill handla "billiga" utländska varor. Det behöver inte alls betyda att det är av sämre kvalité. Men var vänder man sig när något går på knas? Jag handlar med glädje inom våra svenska gränser, med svenska garantier. Visst det kostar en slant extra, men man har support på det man får. Jag har påtalat detta förut också också!
Tänkvärt!
Tyckte TS nämde att det var en Nexans kabel. Mig veterligt är väl detta ett svenskt bolag. Vilket då visar att även kablar levererade av svenska bolag kan gå sönder. Så jag förstår inte din kommentar.