Jag har min VVB i källaren rakt under badrummen på 1a o 2a våningen. Den matas med VV från VP.
Så vad den eg gör är att den trycker ut varmvatten rätt upp till badrummen istället för att det nedkylda vattnet som står i VV ledningarna i källaren ska spola hela vägen till duscharna.
Då VVB fylls på med varmvatten från VP så drar den väldigt lite ström.

Staffan2000 skrev:
Till synes har du ovanligt tjocka rör, 28mm?.
har du samtidigt ett snålspolande duschmunstycke, är det inte konstigt att du får vänta länge.
gör som "lordi" föreslår, samt öppna även alla andra varmvattenkranar i badrummet, så skall du se att varmvattnet kommer mycket fortare.
Lösningen heter varmvattencirkulation eller smalare rör.
Själv har jag endast 12mm varmvattensrör och det funkar utmärkt, trots att många förståsigpåare påstår motsatsen.
Handlar inte om att man är förståsigpåare eller paragrafryttare. Vi som jobbar med detta jobbar efter normer för att dels skydda oss själva och för att det är beprövat.

OK Nimajneb, jag ska diskutera med rörisen vilket som passar bäst för mig, VVB eller VVC. Och dessutom vilket som är bäst prismässigt. Det kanske räcker med 1 VVB vid förgreningen i källartaket (ett 28 mm VV-rör övergår till 3 st 15 mm PEX-förgreningar, 1 till varje våning).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.