Har haft besiktning på ett hus idag. Det är byggt 2005 och där var anmärkning på endast 2 saker.
Nu undrar jag om vad detta kan kosta att få utfört av en våtrumsbehörig person.
1. Golv saknas i fördelningslåda. Dränering saknas. Vatten kan rinna ner i betonggolvet vid ett eventuellt läckage. Risk för fukt-, röt- och mögelskador i träreglar mot betonggolvet. Bild 2
2. Ojämnt golv under värmepumpen (klinker saknas runt rören). Vatten blir stående i försänkningarna vid ett eventuellt läckage. Bild 3
Det jag behöver veta snabbt är om detta kostar mycket och i så fall hur mycket mellan tummen och pekfingret? B.mannen föreslog flytspackling under värmepump och flytspackling så man skapar en balja i fördelningslådan och ett rör ut genom väggen så läckage kan upptäckas.
.
/Kristoffer
Nu undrar jag om vad detta kan kosta att få utfört av en våtrumsbehörig person.
1. Golv saknas i fördelningslåda. Dränering saknas. Vatten kan rinna ner i betonggolvet vid ett eventuellt läckage. Risk för fukt-, röt- och mögelskador i träreglar mot betonggolvet. Bild 2
2. Ojämnt golv under värmepumpen (klinker saknas runt rören). Vatten blir stående i försänkningarna vid ett eventuellt läckage. Bild 3
Det jag behöver veta snabbt är om detta kostar mycket och i så fall hur mycket mellan tummen och pekfingret? B.mannen föreslog flytspackling under värmepump och flytspackling så man skapar en balja i fördelningslådan och ett rör ut genom väggen så läckage kan upptäckas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Kristoffer
Ingen som har några tips på hur man ska göra med själva skåpet?
Går det att lägga något i botten, typ frigolit/isolering av något slag för att täta till hålrum i väggen?
Sedan täta rör öppningarna där slangarna går in med tex eltejp.
Sedan lägga ett lager betong som går över rörens kant.
Sedan flytspackla för en jämn yta.
Efter det lägga ett rör i nivå med flytspacklingen som går genom kaklen.
Till sist fuktspärra botten och upp på väggarna?
Eller det är inte en godkänd lösning?
Eller är det att riva ut hela skåpet, och sätta in ett nytt som har funktion för dränering?
Går det att lägga något i botten, typ frigolit/isolering av något slag för att täta till hålrum i väggen?
Sedan täta rör öppningarna där slangarna går in med tex eltejp.
Sedan lägga ett lager betong som går över rörens kant.
Sedan flytspackla för en jämn yta.
Efter det lägga ett rör i nivå med flytspacklingen som går genom kaklen.
Till sist fuktspärra botten och upp på väggarna?
Eller det är inte en godkänd lösning?
Eller är det att riva ut hela skåpet, och sätta in ett nytt som har funktion för dränering?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ytterrören är skvallerrör, om det blir läcka på inre slangen/kopplingen så ska vattnet droppa/rinna/spruta ut ur den ytterrörsände som är i lägsta punkt. Ytterrörsändarna ska alltid vara fria och angränsande tätskikt ska sluta tätt mot ytterrörets utsida.
All typ av skvallerrör får aldrig hamna direkt i ett avlopp, man ska alltid kunna se på (golvet) att det läcker genom ett skvallerrör.
All typ av skvallerrör får aldrig hamna direkt i ett avlopp, man ska alltid kunna se på (golvet) att det läcker genom ett skvallerrör.
Tack för svar,
Tog kontakt med en vvs kille också och han tyckte detta var helt ok.
Det var bra att skåpet satt i tvättstuga.
Tog kontakt med en vvs kille också och han tyckte detta var helt ok.
Det var bra att skåpet satt i tvättstuga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden