Jag står i begrepp att köpa hus där det idag är kommunalt avlopp men vatten via egen brunn (egentligen grannens via servitut). Lokalen är idag en industrilokal. Vattnet smakar ej gott och dricks inte som det är, men används till tex kaffebryggning. Med anledningar av detta undrar jag:

Hur kan jag kontrollera att det inte är farligt/dåligt att dricka vattnet? Kan dåligt vatten tvinga mig att ansluta mig till det kommunala vattennätet?

Har läst här om de som blivit tvingade att ansluta sig till det kommunala vatten- o avloppsnätet. Är det vanligt? Hur vet man om fastigheten ligger i riskzonen för detta?

Om du gör om det till bostadshus måste du (i de flesta kommuner) ansluta till kommunalt VA om det finns. Vattnet kontrollerar du via t.ex. http://www.brunnsvatten.se

Varför vill man inte ha bra vatten?
Är det enbart en kostnadsfråga?

Det är tvingande att ansluta om man inte har ett godkänt dricksvatten.

Men som dom andra säger. Varför skulle man inte vilja ha ett godkänt vatten?

Tanken med att inte koppla in vattnet är en kostnadsfråga. Eftersom jag enbart kommer att använda lokalen som industrilokal i säg 2-3 år kan jag tänka mig att under den tiden ta med mig dricksvatten på flaska. Flyttar jag dit får jag ordna upp frågan, men då har jag åtminstone skjutit på den investeringen ett tag.

anders07 skrev:
Om du gör om det till bostadshus måste du (i de flesta kommuner) ansluta till kommunalt VA om det finns. Vattnet kontrollerar du via t.ex. [länk]
Tack för länken!

R12 skrev:
Tanken med att inte koppla in vattnet är en kostnadsfråga. Eftersom jag enbart kommer att använda lokalen som industrilokal i säg 2-3 år kan jag tänka mig att under den tiden ta med mig dricksvatten på flaska. Flyttar jag dit får jag ordna upp frågan, men då har jag åtminstone skjutit på den investeringen ett tag.
Det kan vara riskabelt...risk finns att inkopplingskostnaden har gått upp mer än vad den årliga kostnaden är.....

Enk Projektet skrev:
Det kan vara riskabelt...risk finns att inkopplingskostnaden har gått upp mer än vad den årliga kostnaden är.....
Mycket stor risk om man ser på va-taxan generellt i Sverige utan att veta vart lokalen ligger. Du tjänar förmodligen en hel del på att söka bygglov för ändrat användande innan du kopplar in dig.

alex86 skrev:
Mycket stor risk om man ser på va-taxan generellt i Sverige utan att veta vart lokalen ligger. Du tjänar förmodligen en hel del på att söka bygglov för ändrat användande innan du kopplar in dig.
Du menar att det är fördelaktigt att klassa om (delar av) huset för privatboende innan man kopplar in sig till kommunalt vatten, eller hur menar du?

R12 skrev:
Du menar att det är fördelaktigt att klassa om (delar av) huset för privatboende innan man kopplar in sig till kommunalt vatten, eller hur menar du?
Det beror lite på hur er taxa ser ut och ytan på byggnaden.

alex86 skrev:
Det beror lite på hur er taxa ser ut och ytan på byggnaden.
Jo, det där kan vara lurigt. Där jag bor skapades för en tid sedan en samfällighet så vi kunde få kommunalt vatten. Nu kan ju taxorna vara annorlunda när det gäller inkoppling av en enskild fastighet, i vårt fall gäller det en samfällighet som har avtal direkt med VA Syd och inte via kommunen. (Vet inte vem som är avtalspart i t.ex. ett "normalt" villaområde.)

Hursomhelst visade det sig att VA Syd har ett i mitt tycke mycket märkligt sätt att beräkna inkopplingsavgifterna. Dessa baserades nämligen på byggnadsytan. För oss som har en ganska normal villa landade det på ca 10 000 kr vilket jag tycker är högst rimligt. (Detta är alltså enbart inkopplingsavgiften, inte mätare, ledning m.m.)

Om jag nu förstod det hela rätt så gäller att skulle man ha flera byggnader så blir det flera inkopplingsavgifter även om byggnaderna ligger på samma fastighet. Här har ett företag en större lagerbyggnad inom området. Eftersom företaget har anställda som vistas (om än ej permanent) i lagerbyggnaden så krävs tillgång till vatten och toalett. Trots att vattnet i princip bara skulle användas till toalettsplning och handtvätt så beräknades inkopplingsavgiften på hela byggnadsytan och kostnaden blev enorm. Jag vet inte hur förhandlingarna slutade men det kan vara värt att kolla taxorna noga med kommunen. Har du eller planerar att ha anställda i lokalen så är det nog värt att kolla upp vilka krav som gäller m.a.p. toalett, dusch, vattentillgång i pausrum osv.

På något sätt har ju nuvarande lösning blivit godkänd? Varför skulle det ändras? Hur tar kommunen betalt idag för att ta rätt på ditt avloppsvatten? Normalt så debiteras man ju efter förbrukad vattenmängd men du förbrukar ju inget kommunalt vatten.

mlkjhr skrev:
På något sätt har ju nuvarande lösning blivit godkänd? Varför skulle det ändras? Hur tar kommunen betalt idag för att ta rätt på ditt avloppsvatten? Normalt så debiteras man ju efter förbrukad vattenmängd men du förbrukar ju inget kommunalt vatten.
Det har ju varit industrilokal så det har kanske inte använts som livsmedel. Det kan ju ha varit tjänligt innan (och är fortfarande?). Är det tjänligt behöver fastigheten troligen inte tvångsanslutas.

Normalt sätter man en mätare på brunnsvattnet för att ta betalt för avloppet men huvudmannen (kommunen) kan oxå ha kommit överens om en schablonavgift.

mlkjhr skrev:
Jag vet inte hur kommunen tar betalt för avloppsvattnet idag (jag vet vad det kostar men inte hur de räknar fram det).

Förutom att vattnet smakar illa finns det inget som tyder på att det inte skulle vara godkänt, jag vill bara "stämma i bäcken" så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.