Hej

Är ny på forumet men är väl här man ska hänga om man funderar på hus antar jag ^^

Det är så att jag går och funderar på att köpa en gammal gård från 1930 där avloppet är i klart dåligt skick. Man har installerat en enkel slamavskiljare i form av ett betongrör och sedan leder man bort överskottsvatten i ett rör.. röret är igensatt

Skulle inte tro att något är gjort med systemet dom sista 70 åren :S

Så jag undrar om det änns är värt att överväga gården. Läget är perfekt, huset är charmigt och allt dedär..

Huset har ett enda avloppssystem där toaletten delar ledningar med handfaten så jag antar att man måste börja med att skilja dom åt?

Att sedan installera en ny slamavskiljare och infiltration är ett krav från komunen antar jag?

Vilka lösningar finns det där? (är helt novis)
Vilka kostnader pratar vi om?

Du behöver inte ha olika avlopp för kök/badrum/toalett utan allt kan gå på samma stam till din avloppsanläggning. Det kan vara läge att byta all avlopp inne, det har vi gjort under sommar höst...en någorlunda händig person klarar sånt själv, om förutsättningarna är rätta vill säga.

Om du har nära till kommunalt avlopp kanske det kan vara idé att koppla på sig där? Vi har för långt till anslutning utan fick byta ut vår gamla anläggning till en godkänd, det blev från BAGA och gick på, med installation, runt 90'.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.