Har i veckan fått mitt badrum nyrenoverat, inget jag har gjort själv utan överlät detta till yrkeskunniga människor.

Tapeter samt golv är färdigsatta /lagda, avloppet är flyttat och golvet är upphöjt och nu återstår det bara att koppla in toalett handfat med mera samt att betala räkningen.

Dock så fick jag syn på en sak, de vattenledningar som en gång satt på väggen är borttagna och uppenbarligen bortforslade då de ej finns kvar i lägenheten. Min fråga är, skall jag kontakta rörmokaren och be dessa sätta in nytt och på ett ungefär vad skulle detta kunna gå på?
Trodde aldrig att de skulle slänga vattenledningarna men ack så fel man hade, vet inte ens om det finns vattenledningar som passar till de "ändar" som sitter på väggen då jag bor i en lägenhet som byggdes på 60-70 talet. Postar även en bild på "ändarna"

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom har satt nya kopplingar på dom gamla rören så det passar till dagens kromade kopparrör. Känner du inte att du klarar av att sätta rören själv ring rörmokaren. Material 200:- metern sen tar det kanske 2-3 timmar a 550:- före rot.
 
Har haft rörmokare som lämnat all annan bråte och spill men tagit med rören. Har inte gått på djupet varför denna skeva städiver, men jag hörde någonstans att man får 50:-/kg skrotkoppar.

Ring och fråga var dom lagt dina rör ;)
 
Krilleman
Vad har du avtalat med rörkrökaren som demonterade ditt badrum? Kastades porslinet också?

Skulle jag komma ut på en renovering, så slänger jag gammal koppar/mässing i skrotlådan om inte kunden har bett om återmontering.

Barnrikehuset skrev:
Har haft rörmokare som lämnat all annan bråte och spill men tagit med rören. Har inte gått på djupet varför denna skeva städiver, men jag hörde någonstans att man får 50:-/kg skrotkoppar.

Ring och fråga var dom lagt dina rör ;)
Nja, det var länge sen nu man fick 50:- kilot. Runt 30:- beroende dagspriset kan man få idag.

koppar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Min rörmokare tog också med sig kopparskrotet. Eftersom han iallafall frågade först fick han ta det.

Han berättade att, på hans företag gick pengarna från skrotet till personalfesten, och det känndes ju som ett behjärtansvärt ändamål.
 
krilleman_215 skrev:
Vad har du avtalat med rörkrökaren som demonterade ditt badrum? Kastades porslinet också?

Skulle jag komma ut på en renovering, så slänger jag gammal koppar/mässing i skrotlådan om inte kunden har bett om återmontering.



Nja, det var länge sen nu man fick 50:- kilot. Runt 30:- beroende dagspriset kan man få idag.

[bild]
Nej det enda vi kom överens om var att de skulle ta med sig toalett badkar samt handfat mot betalning då jag har köpt nytt. Visst vill ju gärna inte gnälla för mycket på de då de fick Riksbyggen att stå för flytten utav golvbrunnen men känns ju meh att de ej sa till att de skulle ta med sig vattenledningarna. Känns surt att behöva lägga ut några tusen på nya ledningar samt montering av dessa.

Sen sa golvläggaren att han skulle montera dit toaletten detta vart dock ej av, gav sig av i Onsdags i denna vecka och ej kommit tillbaka. Kom dock på att han har kvar min lägenhetsnyckel så får ringa och prata med han imorgon.
 
Då du ska ha nytt wc, handfat mm så är chansen liten att dina gamla rör kommer att passa utan ändringar. Då blir det enklare och snyggare att dra nytt.
 
lordi skrev:
Då du ska ha nytt wc, handfat mm så är chansen liten att dina gamla rör kommer att passa utan ändringar. Då blir det enklare och snyggare att dra nytt.
Och förmodligen billigare också.............
 
Kan berätta hur det hela slutade.
I Måndags så fick jag ett samtal ifrån rörmokaren om att han var inne i min lägenhet och kopplade i toaletten och på Tisdagen så kopplade han i handfat. Det blev inte golvläggaren som gjorde detta men skit samma, nu skall det bara köpas en tempeldusch med en del tillbehör samt så skall spegel & spotlights sättas upp och sen så är badrummet klart. Så här ser det ut än så länge.

Ps rören de drog vart helt nya och passar in i badrummet.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Återkopplingar gillar jag!

Det är enligt mig självklart att man tar bort bort de gamla rören och återmonterar nya rör.
Att man tar med sig de gamla rören tycker jag är självklart. Det är inga pengar att tjafsa om. Det är en del jobb att sälja kopparen, säg att det rör sig 2kg koppar då känns det som att jag räknar riktigt grovt. Det innebär 60kr är det verkligen värt att åka och sälja själv? Kanske, om du har skroten precis bredvid huset. Det troliga är att man måste åka en bit, då har man ätit upp kanske en 20kr av "vinsten" det innebär att du "tjänar" 40kr.
Det är som sagt var inga pengar, jag tycker det är löjligt att inte låta rörisen få ta de rör han kopplar bort.
Men om han bara tar rören och lämnar skräpet då hade jag blivit lite grinig, mest för att man kan grovstäda efter sig, dvs ta hand om skräpet.

Sedan kan man diskutera rörens värde om man byter samtliga ledningar i ett hus, då kan det bli lite men samtidigt, inget jag skulle orka med....
 
  • Gilla
johanssondan87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.