Det läcker vid den inringade delen av kranen. Är detta något man kan laga eller måste man köpa ny?
För övrigt går inte heller avstängningen till diskmaskinen att stänga, den är alltid öppen (inget som stör).

Mvh Erik kran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl en mora och den borde du kunna hitta reservdelar till.

Är det nån form av packning där?

Vad står det på blandaren?

Har du prövat att dra åt den inringade muttern lite, dm avstängningen bör kunnas stängas. Försäkringsbolaget gillar att man stänger den efter varje disk, den har fastnat p.g.a för lite motion, av och på vridningar är min gissning.

Mvh

• Gilla
c Johansson71
  • Laddar…
du vinner nog mer på att ta isär det och titta än att dra det hårt, har för mig att det sitter en packning av o-ringstyp på pipen.

Ta reda på exakt vad kranen heter först och kolla sedan www.rinkabyror.se. Troligen är det O-ring 9395 eller 9423 som skall bytas, en baggis.

Har tätat ett antal i mina dar i farten hos kunder, lite skall man dra. Funkat på ganska många mora av den modellen, cera heter den om jag inte ute och cyklar.

Mvh

Dom brukar läcka även när muttern drages tills den bottnat efter några års användning. Om så är fallet så bara byt O-ringen och kranen blir som ny :)

Innan man beställer kan man testa dra litegranna, annars har du helt rätt Kyleman:thumbup:

Mvh

Jag provade att dra åt litegrann, men det var nästan stumt och det fortsatte läcka, Ny o-ring skall inköpas omg.
Vad det gäller ratten till diskmaskinsavstängningen så snurrar den bara runt.

Tack för alla svar

Stort tack.

Synd att det blev ganska dyrt att beställa från dem, ska kolla med nån lokal vvs-affär.

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
I lokal affär ska den där o-ringen bara kosta nån krona. Det är bara den du behöver byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.