Hur säker är presskopplingar? På bild är vatten till kök och vvs installatör som jag se har presskopplat men en elvertyg prisol rör med kopparrör som kom in i lagenhet. Avstängning finns i köket under disken och i källaren (bo i bostadsrätt) det läcka inte och allt funka bra men jag är lite hyporäd med hur säker dem kan vara och med allt som gälla vatten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man behöver inget specialgolv under vattenledningar.
Jag har värmerör med presskopplingar i hela huset, inte bara i kök och badrum.
Jag har värmerör med presskopplingar i hela huset, inte bara i kök och badrum.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det gäller andra regler för värmerör, än för tappvatten.
Där du har en koppling inne i ett utrymme med lucka, så skall det finnas en tät botten i utrymmet, och ett skvallerrör ut, så att läckande vatten inte kan tränga ned i golv/vägg. Det skall rinna fram så att man i tid ser att det läcker. Skvallerröret skall (helst?) mynna ut i ett rum där vattnet inte orsakar skada.
Där du har en koppling inne i ett utrymme med lucka, så skall det finnas en tät botten i utrymmet, och ett skvallerrör ut, så att läckande vatten inte kan tränga ned i golv/vägg. Det skall rinna fram så att man i tid ser att det läcker. Skvallerröret skall (helst?) mynna ut i ett rum där vattnet inte orsakar skada.
Använde du stödhylsa i prisolröret?'
Jag tycker mig se en deformation på det övre prisolröret som inte borde finnas där (?!).
Är det pressar med rätt backar? Det är blandat både M och V backtyp bland kopplingarna.
Jag tycker mig se en deformation på det övre prisolröret som inte borde finnas där (?!).
Är det pressar med rätt backar? Det är blandat både M och V backtyp bland kopplingarna.
Dom går att få med både V och M...
M är nog vanligast.
Men viktigast, hade du en stödhylsa i prisolröret när du pressade det?
Utan den är röret relativt mjukt och tål då inte trycket från presskopplingen.
Även märket på prisolret spelar in, vissa kopplingar sägs vara godkännda med vissa prisolmodeller, men jag skulle inte chansa.
M är nog vanligast.
Men viktigast, hade du en stödhylsa i prisolröret när du pressade det?
Utan den är röret relativt mjukt och tål då inte trycket från presskopplingen.
Även märket på prisolret spelar in, vissa kopplingar sägs vara godkännda med vissa prisolmodeller, men jag skulle inte chansa.
och då vad? läcka det eller sämre? I alla fall jag tror det finns stödhylsor då jag sa att han hade dem.
Men om problemet kan vara att det kan eventuellt läcka med tiden kan jag instalera ett vattenlärm men om det kan bli sämre ( vet ej... typ lösa ut sej hella köpling) då mäste jag gjöra om. Ni har klarat att göra mej 100% osäker nu
Men om problemet kan vara att det kan eventuellt läcka med tiden kan jag instalera ett vattenlärm men om det kan bli sämre ( vet ej... typ lösa ut sej hella köpling) då mäste jag gjöra om. Ni har klarat att göra mej 100% osäker nu