Hur säker är presskopplingar? På bild är vatten till kök och vvs installatör som jag se har presskopplat men en elvertyg prisol rör med kopparrör som kom in i lagenhet. Avstängning finns i köket under disken och i källaren (bo i bostadsrätt) det läcka inte och allt funka bra men jag är lite hyporäd med hur säker dem kan vara och med allt som gälla vatten
IMG_2614.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Presskopplingar är bra! Betydligt säkrare än klämringskopplingar.

Inga fogar till tappvatten bör dock byggas in, men det vet du säkert.

Nej det vet jag inte :( Du mena för eventuell lackage så det inte komma till golvet?) Hur ?

O
Alla kopplingar skall vara synliga eller lättåtkomliga, bakom en servicelucka.
Detta för att man ska kunna upptäcka om det skulle börja läcka.
Om du är orolig så finns det läckagevarnare att köpa....

Ah! Tack! Men servislucka ska vara där, redan inköpt. Ska man rätta golv under den, typ med fogskum eller är det ok med bara lucka?

Man behöver inget specialgolv under vattenledningar.

Jag har värmerör med presskopplingar i hela huset, inte bara i kök och badrum.

Det gäller andra regler för värmerör, än för tappvatten.

Där du har en koppling inne i ett utrymme med lucka, så skall det finnas en tät botten i utrymmet, och ett skvallerrör ut, så att läckande vatten inte kan tränga ned i golv/vägg. Det skall rinna fram så att man i tid ser att det läcker. Skvallerröret skall (helst?) mynna ut i ett rum där vattnet inte orsakar skada.

Använde du stödhylsa i prisolröret?'
Jag tycker mig se en deformation på det övre prisolröret som inte borde finnas där (?!).
Är det pressar med rätt backar? Det är blandat både M och V backtyp bland kopplingarna.

Antigen kör man M eller V system, märkligt. Sedan att pressa prisol utan stödhylsa vet jag att en del gör på M press.

Mvh

Redigerat:
Det vet jag inte om det var M eller V systemet. Kan inte allt det. Han hade en pressvertug som på photo.
I alla fall min dum fråga är om det är säker eller kan med tiden genom tryck läcka eller också sämre?
presskopplingarVVSf12151828mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom går att få med både V och M...
M är nog vanligast.

Men viktigast, hade du en stödhylsa i prisolröret när du pressade det?
Utan den är röret relativt mjukt och tål då inte trycket från presskopplingen.
Även märket på prisolret spelar in, vissa kopplingar sägs vara godkännda med vissa prisolmodeller, men jag skulle inte chansa.

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Jag har fått för mig att oringen i presskopplingarna riskerar att torka och då......

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Råder delade meningar om stödhylsa i prisol. Ska nog inte vara någon när man pressar. Stödhylsan riskerar att spricka.

Gummiringen håller i mååånga år...

och då vad? läcka det eller sämre? I alla fall jag tror det finns stödhylsor då jag sa att han hade dem.
Men om problemet kan vara att det kan eventuellt läcka med tiden kan jag instalera ett vattenlärm men om det kan bli sämre ( vet ej... typ lösa ut sej hella köpling) då mäste jag gjöra om. Ni har klarat att göra mej 100% osäker nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.