Y
Funderar lite på vilka dimensioner jag bör ha på de utanpåliggande rören som ska dras.

Från utlopp till badkaret så är det 117,5cm.
Sen vidare från badkar till handfat så är det ytterligare 278cm.
(Totalt: 395,5cm)

Ska jag köra på samma dimension hela vägen, eller kanske grovt fram till badkaret, sen något smalare till handfatet?

--------

Bonusfråga: Om man sätter 90graders kopplingar, ökar det då risken för oljud?
Hur fäster jag rören mot väggarna på mest ljuddämpande sätt? Med så få fästen som möjligt?

Redigerat:
15mm till badkar,koppla även badkarsblandaren med 15mm sedan vidare med 12mm till handfat och wc. Klammer använder du ex Falu snäpp krom 12-15, brukar själv inte ta några hål för klammer i våtzon 1 utan använder mig av kontaktklammor som man limmar. Glöm inte stödhylsa i de kromade rören!

mvh

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Y
När man kommer till där två väggar möts, ett 90hörn, då bör väl bockade rör vara bäst av flesta skälen? - istället för 90% kopplingar menar jag.

Vad är det för lim? Skulle vilja ha lite mer gummiaktigt så det blir vibrationsdämpande.
Silikon bär ju toaletter, kanske duger till rör med?
(väggmatta)

Det är inte risk för susande rör om man kör 12mm då?

Man bockar så mycket det går men sen är det inte fel att välja vinklar vid hörn som knutpunkt, 275cm och 200cm är längderna på kromrören av egen erfarenhet så blir det mindre spill med 275cm då man kan bocka mera utan att behöva skarva med kopplingar. Klammerna jag använder är förklistrade så du torkar av med medföljande spritservett, fäster bäst på kakel kan tilläggas, plastmatta är ju lite fet i ytan så jag vågar inte säga om silikonet fäster tillräckligt. Har själv 12mm till handfat och dusch fast det borde vara 15mm och störs inte nämnvärt av det.

mvh

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
VVS firman drog både vatten och värme med underdimensionerade rör efter en självgynnande tolkning av vad P-EX säger - man kan underdimensionera om man ökar trycket. Det riktigt skrek i radiatorerna av det det tryck som krävdes för få värmen runt till samtliga... Detta fick dom bytaut mot rättdimensionerad koppar så det blev tyst ihop med att cirkulationspumpen inte behövde gå 150% hastighet......

Vattenstammen är: 20x2,5mm = 15mm invändigt..

Sen uppsticken är:
* 16x2mm till dusch,
* 16x2mm till wc,
* 16x2 till badkar och handfat tillsammans.

Plast 16mm minus 4 = 12mm innerdiameter.
Koppar: 15mm minus 2 = 13mm innerdiameter.

Kommer jag märka av att ca 1,5-2meter rör är 1mm mindre i invändigt mått?
- Det borde jag väl inte, eller?

Redigerat:
Jag kör 15mm pex från pannrum till dusch på övervåningen, ca 5 meter sedan 12 mm koppar från det. Har egen brunn med lägre tryck, ca 3 bar. Upplever inte problem alls med detta. Är stabil värme i duschen även om någon drar på handfat eller toa på samma 12mm "slinga".

Krilleman
Det ska absolut inte vara några problem med att gå från 16x2,0 (Alu-Pex) till 15x1,0 koppar. Men om inte jag är helt fel ute så blir det en förstoring på det invändiga måttet i flödesriktningen Yrrol! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.