Så länge den är hel och tät så får nog den vara kvar. Det är själva efterpoleringen som dom brukar ha synpunkter på.

Så bra. Hur vet jag om den är tät(in/ut)? Vad ska jag egentligen be entreprenören göra? Känns som de bara vill byta alltihop rakt av för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ja, grävfirmorna brukar vilja ha helhetslösningar. Men ring företaget som slamtömmer och be om att få prata med chauffören som tömmer din brunn. Han har koll på skicket på din brunn. Kör själv slambil och jag brukar få ett par sådana samtal ibland.

Tack för tipset! Och om den inte läcker behöver jag sätta in en fosforfällare(kemisk) och gräva om infiltrationen? Vem kan jag vända mig till då?

Eftersom du har krav på hög skyddsnivå avseende miljöskydd kan du inte ha infiltration. Minst fosforfälla med markbädd eller minireningsverk.

Vänd dig till ett par entreprenörer i området för att få offerter. Tänk bara på att vissa leverantörer låser upp "sina" entreprenörer så de endast får anlägga deras specifika produkt.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
På kommunernas miljökontor sitter som regel bara teoretiker , som inte kan något om verkligheten
Miljöinspektörerna får INTE styra till någon enskild lösning
Miljöinspektörerna får INTE ändra i en inkommen ansökan
Miljöinspektörernas uppgift är att kontrolera avlopp , inte att vara någon rådgivning , sen får dom inte ändra tillverkarens instruktioner

Då borde jag alltså kunna ha kvar befintlig trekammarbrunn och göra markbädd efter? Vad kostar det mellan tummen och pekfingret?

"Miljöinspektörerna får INTE ändra i en inkommen ansökan" I min ändrade dom och godkände med bifogad faktura på drygt 4000kr. Saken är den att merkostnaden för deras "lilla ändring" skulle landa någonstans runt 50000kr!!. Skjuta ett rör under en väg där det inte fanns plats eller tillstånd från markägaren att gräva. Sedan fortsätta gräva för "tät" ledning 150m på 2m djup. Dessutom skrev de mot sig själva i ansökan då "otät" ledning krävde 20m eller om det var 40m avstånd till vattentäkt. Avståndet var uppmätt till 55m där det var som närmast.

Jag kom ingen vart när jag pratade med dem, Det jag kunde göra var att skicka in en ny ansökan och påpeka avstånden som fanns väl inritade i den första, men de skulle aldrig godkänna den! Bara debitera ytterligare 4000kr.

Entreprenören var dock påstridig och begärde ett möte med miljöchefen, resultaten blev en LÖJLIG kompromiss där jag fick gräva halva sträckan och göra en specialare under vägen. Kostade 20000kr i merkostnad, jag orkade inte bråka med dem mer efter två års försök att få en godkänd lösning, samt att det var ROT på större delen av merkostnaden. Totalt gick skiten lös på 120000kr+ca:5000kr på nya rör inne i huset så jag kunde komma ut med högre upp, gjorde det jobbet själv.

/danso

Redigerat:
@danso: Det där ska du JO-anmäla.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.