Hej, Jag har tidigare fått så bra hjälp här när jag fixade avloppet så jag testar igen 
Håller på att göra om en tvättstuga som ligger i källaren. Det är en "riktig" källare, dvs inget "fint" rum. Jag skriver det så att ni förstår att det är ok om dragningen inte är "perfekt" estetisk etc...
För 5 år sedan hade jag hemma en rörmokare som drog fram vatten till två tvättmaskiner och till en blandare. Nu ska jag dock flytta tvättmaskinerna till andra sidan rummet och sätta en duschkabin mot den väggen där tvättmaskinerna stod tidigare. Tyvärr behövde ju bara tvättmaskinerna kallt vatten och jag tänkte unna mig lite varmvatten till duschen...
Funderar nu på om jag själv skulle kunna flytta de rören som redan finns. Alla rör kommer ju vara synliga så det är inga problem med skarvar men självklart vill jag ju att det svara tätt ändå
Har ju förstått att det även finns pex rör, kan det vara något enklare?
Är det någon ide och testa detta själv eller bör man ringa en rörläggare direkt? Tacksam för era goda råd som vanligt!
Håller på att göra om en tvättstuga som ligger i källaren. Det är en "riktig" källare, dvs inget "fint" rum. Jag skriver det så att ni förstår att det är ok om dragningen inte är "perfekt" estetisk etc...
För 5 år sedan hade jag hemma en rörmokare som drog fram vatten till två tvättmaskiner och till en blandare. Nu ska jag dock flytta tvättmaskinerna till andra sidan rummet och sätta en duschkabin mot den väggen där tvättmaskinerna stod tidigare. Tyvärr behövde ju bara tvättmaskinerna kallt vatten och jag tänkte unna mig lite varmvatten till duschen...
Funderar nu på om jag själv skulle kunna flytta de rören som redan finns. Alla rör kommer ju vara synliga så det är inga problem med skarvar men självklart vill jag ju att det svara tätt ändå
Är det någon ide och testa detta själv eller bör man ringa en rörläggare direkt? Tacksam för era goda råd som vanligt!
Är du normal händig och är villig att lära dig så fixar du det själv. Det är dessutom kul! Fördelen med kopparrör är att de går att få snyggt utan att gömma dem. Kör med klämringskopplingar och glöm inte stödhylsor.
Lite hjälp. https://www.youtube.com/watch?v=VJ90FNcCXhQ
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Vanliga kromade kopparrör är lätta att jobba med. Lite som Meccano att plocka ihop
. Skall du bara göra någon enstaka böj så kan du använda 90 graders klämringskopplingar istället. Då behöver du inget böjverktyg. Viktigt är att följa tillverkarens anvisningar angående åtdragning av kopplingar samt Säker vatten. http://www.sakervatten.se/branschregler
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ja den filmen är en höjdare, sett den förut. Slang direkt mot t rör är inte rätt skall vara en ventil innan osv. Gåtan för mig är varför lasern är upp riggad när han ändå skall borra i fogen hela vägen..
Lukasi, du löste avlopps jobbet bra i din förra tråd så jag tror nog fixar till ditt nästkommande projekt fint. Du kan ju jobba bakvägen så du börjar vid tappställena och arbetar dig mot inväxlings/inkopplings stället i lugn och fin takt.
mvh
Lukasi, du löste avlopps jobbet bra i din förra tråd så jag tror nog fixar till ditt nästkommande projekt fint. Du kan ju jobba bakvägen så du börjar vid tappställena och arbetar dig mot inväxlings/inkopplings stället i lugn och fin takt.
mvh
fixartv.se, en klassiker. Jag gillar att dom tog bort sina "installations-klipp" över rörmokeriet när det diskuterades vilt här på byggahus hur mycket grova fel dom gjorde. Nu är dom dock redigerade och det grövsta är klippt och "inforutor" tillagda.
Klart du kan dra lite utanpåliggande kopparrör själv. Följ monteringsanvisningarna så är det riktigt givande att klara detta själv! Ta lite bilder på vad du försöker koppla så får du nog allt hjälp av flera av oss på forumet!
Klart du kan dra lite utanpåliggande kopparrör själv. Följ monteringsanvisningarna så är det riktigt givande att klara detta själv! Ta lite bilder på vad du försöker koppla så får du nog allt hjälp av flera av oss på forumet!
Visa bilaga skiss va källare.bmp
Hej,
Här kommer ett försök att med bilder förklara vad jag ska göra. Jag gjorde en enkel, ej skalenlig skiss i paint för att ni ska få en bild av hur det ser ut idag. Det tjocka blåa (kallvatten) strecket som kommer nerifrån i bild och sedan går till vänster kommer direkt från hydroforen och är ett grovt rör, det har jag inte för avsikt att röra...
Jag har "ringat" in där det finns kopplingar idag, som jag tror att jag kan få loss, lite tveksam till den första varmvattenkopplingen, men jag bifogar en bild på den så kanske ni kan komma med tips! Den största delen av vv-röret är 22 mm utvändigt, vid sista skarven ner mot blandaren byter det till 15mm. Merpareten av kv-rören (efter första skarven) är 15 mm.
Målet är alltså att få bort vatten till en duschkabin där det idag har varit två tvättmaskiner. (Uppe till vänster i bild) Jag bifogar en bild på blandare/blandarfäste som jag har idag. Kan jag sätta det fästet på väggen där jag ska ha kabinen och sedan ansluta slangar på det fästet? Sedan vill jag sätta dagens TM kopplingar där jag har ritat två fyrkanter för den nya placeringen av tvättmaskiner. Sutligen för att krångla till allt ännu mera så tänker jag skaffa mig en tvättbänk (typ Nimo) och placera vid insticket till höger i bild. (där jag har markerat att det finns en golvbrunn) Nu har jag inte skaffat tvättbänken ännu, så jag vet ju inte hur den ska anslutas, men det är ju bra om man kan förbereda så långt det går.
Lägger även in lite andra bilder här så ni ser lite hur det ser ut idag.
Hej,
Här kommer ett försök att med bilder förklara vad jag ska göra. Jag gjorde en enkel, ej skalenlig skiss i paint för att ni ska få en bild av hur det ser ut idag. Det tjocka blåa (kallvatten) strecket som kommer nerifrån i bild och sedan går till vänster kommer direkt från hydroforen och är ett grovt rör, det har jag inte för avsikt att röra...
Jag har "ringat" in där det finns kopplingar idag, som jag tror att jag kan få loss, lite tveksam till den första varmvattenkopplingen, men jag bifogar en bild på den så kanske ni kan komma med tips! Den största delen av vv-röret är 22 mm utvändigt, vid sista skarven ner mot blandaren byter det till 15mm. Merpareten av kv-rören (efter första skarven) är 15 mm.
Målet är alltså att få bort vatten till en duschkabin där det idag har varit två tvättmaskiner. (Uppe till vänster i bild) Jag bifogar en bild på blandare/blandarfäste som jag har idag. Kan jag sätta det fästet på väggen där jag ska ha kabinen och sedan ansluta slangar på det fästet? Sedan vill jag sätta dagens TM kopplingar där jag har ritat två fyrkanter för den nya placeringen av tvättmaskiner. Sutligen för att krångla till allt ännu mera så tänker jag skaffa mig en tvättbänk (typ Nimo) och placera vid insticket till höger i bild. (där jag har markerat att det finns en golvbrunn) Nu har jag inte skaffat tvättbänken ännu, så jag vet ju inte hur den ska anslutas, men det är ju bra om man kan förbereda så långt det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Om vi börjar med skarven som du är tveksam över. Jag antar att det är kopparröret vi ser på den sista bilden?
Kapa bara röret, sätt en ny klämringskoppling. Det där blandarfästet kanske inte är optimalt att utgå från om du skall ansluta slangar till kabinen. Fästet har troligen M26 gänga mot blandaren, normala rörkopplingar har rörgänga. Detta om det är ett svenskt standardfäste (cc160). De flesta slangar har inte M gänga.
Fästet har dessutom en klämringskoppling mot röret, den kan du troligen inte återanvända. Visserligen finns det att köpa lösa koniska ringar, men den skall helst vara av samma fabrikat som resten av kopplingen. Vissa fabrikat har en lite annan utformning av den koniska ytan, tror att vinkeln kan skilja.
Det finns också fästen med cc150, som är "standard" i resten av världen, de har rörgänga. Skillnaden mot svenskt är också att på de svenska sitter det en lekande mutter på fästet. På de "internationella" sitter den lekande muttern på blandaren, så det är alltså fast yttergänga på fästet.
Nu vet jag inte hur gamla rören är, men det kan vara bra att veta att någon gång tidigt/mitten på 70- talet ändrades standardmått på kopparrör. Innan fanns det 16mm rör, då byttes det standardmåttet till 15mm. Risk att man mäter ungefär 15mm och missar att man har ett 16mm rör (övergångar finns på byggmarknader). jag vet inte om även 20mm rören hade en annan diameter förr, jag tror att det bara var 15mm som blev ny standard.
Kapa bara röret, sätt en ny klämringskoppling. Det där blandarfästet kanske inte är optimalt att utgå från om du skall ansluta slangar till kabinen. Fästet har troligen M26 gänga mot blandaren, normala rörkopplingar har rörgänga. Detta om det är ett svenskt standardfäste (cc160). De flesta slangar har inte M gänga.
Fästet har dessutom en klämringskoppling mot röret, den kan du troligen inte återanvända. Visserligen finns det att köpa lösa koniska ringar, men den skall helst vara av samma fabrikat som resten av kopplingen. Vissa fabrikat har en lite annan utformning av den koniska ytan, tror att vinkeln kan skilja.
Det finns också fästen med cc150, som är "standard" i resten av världen, de har rörgänga. Skillnaden mot svenskt är också att på de svenska sitter det en lekande mutter på fästet. På de "internationella" sitter den lekande muttern på blandaren, så det är alltså fast yttergänga på fästet.
Nu vet jag inte hur gamla rören är, men det kan vara bra att veta att någon gång tidigt/mitten på 70- talet ändrades standardmått på kopparrör. Innan fanns det 16mm rör, då byttes det standardmåttet till 15mm. Risk att man mäter ungefär 15mm och missar att man har ett 16mm rör (övergångar finns på byggmarknader). jag vet inte om även 20mm rören hade en annan diameter förr, jag tror att det bara var 15mm som blev ny standard.
Redigerat:
Tack för dina synpunkter Hempularen! Har varit så inställd på att jag ska koppla via befitnliga skarvar, men det är ju klart att man lika gäran kan kapa röret var som helst, det inser jag nu
Om man inte använder sig av blandarfästet, hur förbereder jag för duschkabinen (och även för tvättbänken) på bästa sätt?
Om man inte använder sig av blandarfästet, hur förbereder jag för duschkabinen (och även för tvättbänken) på bästa sätt?
Det är varmvattenröret och det har jag mätt upp till 22 mm. Man ser det ganska tydligt på den bilden som även har med en "T-koppling" (fast "T:et" är på kallvattnet) där är detta röret ihopskarvat med ett 15 mm rör. (Den omdragningen liksom den til tvättmaskinerna och blandaren gjordes av en rörmokare typ 2003-2004.) Jag gissar att de gama rören är från 50-talet då huset byggdes till. Den äldsta delen är från 1902, men rören är troligen från tiden för tillbyggnaden. Kan det vara rimligt?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Youtube verkar enigt om att man inte borde borra i fogen, men varför inte?spekerök skrev:Ja den filmen är en höjdare, sett den förut. Slang direkt mot t rör är inte rätt skall vara en ventil innan osv. Gåtan för mig är varför lasern är upp riggad när han ändå skall borra i fogen hela vägen..
Lukasi, du löste avlopps jobbet bra i din förra tråd så jag tror nog fixar till ditt nästkommande projekt fint. Du kan ju jobba bakvägen så du börjar vid tappställena och arbetar dig mot inväxlings/inkopplings stället i lugn och fin takt.
mvh
Hörde någonstans att risken för att vatten tränger in är större då, man menade att kanten till kakelplattan gjorde att vattnet hellre rann in i väggen än utmed plattan. Personligen ser jag inte problemet om man bara är noggrann med siliconet, och det ska man ju vara ändå.
