Jag ska ha en wc i garaget och den kommunala pumpstationen är placerad 60 meter bort och 6 meter upp.

Det kommer bli liten belastning på avloppet. Ska jag pumpa upp avloppet på något sätt eller bara sätta en sluten tank som få slamsugas?
Hela sträckan är redan uppgrävd för el och vatten.

Även fullösningar och begagnade grejer kommer övervägas.

Hur löser jag detta på ett bra sätt och så billigt som möjligt?

Finns ju pump med kvarn till wc. Är dock osäker på om den klarar pumpa 60 m med höjdskillnad på 6 m

Krilleman
Fullösningar för WC-avlopp gör man helt enkelt inte! Någon typ av pumpstation är på sin plats då detta ger ett bättre system och du undviker tömning av tank.

Dyrt? ja! Men billigast i längden

Jag skulle satt en Compit alla dagar i veckan. Denna varianten är bekymmerslös. Jag har bara goda erfarenheter av denna.

Jag har även installerat ett helt gäng av denna. Skräp enligt mig!

krilleman_215 skrev:
Fullösningar för WC-avlopp gör man helt enkelt inte! Någon typ av pumpstation är på sin plats då detta ger ett bättre system och du undviker tömning av tank.

Jag skulle satt en Compit alla dagar i veckan. Denna varianten är bekymmerslös. Jag har bara goda erfarenheter av denna.

28000 kr känns helt uteslutet tyvärr och helst skulle jag vilja komma billigare undan än 22000 som skräpet kostar.
Vad är det som är dåligt med den som är skräp? Jag har noll koll på pumpstationer.

Vad kostar det att köpa och gräva ned en tank.
Det som blir kvar (om det blir nåt kvar jämfört med pumpstation), hur många gånger kan du låta tömma tanken på den summan?

Om du får infiltrera på plats, köper en brunn, låter gräva en infiltrationsbädd enligt konstens regler, då tror jag att du är uppe i eller över summan för inköpet av pumpstationen.

krilleman_215 skrev:

Ser ut att vara samma pump i de båda, vad är det som gör att den ena är "skräp"?
Jag bara undrar av ren nyfikenhet!
Skillnad i volym? Skillnad i kringutrusning, nivåvippor etc? Nåt annat?

Krilleman
Tjockleken i plasten i den mindre varianten, är för tunn för att klara marktrycket, om man vill ha den på frostfritt djup. Halsen (30cm) som finns att köpa till är just 30cm för djupare kan den inte stå! Detta har jag fått förklarat för mig av kundtjänst efter många samtal! Observera texten:

VARNING!
Använd endast en förlängningsenhet på pumpstationen.

Denna texten är ju också fin:

Om pumpstationen inte används över vintern – vid t.ex.
en sommarbostad eller en längre tids frånvaro – ska
locket och den omgivande marken isoleras. Vi föreslår
en cellplastisolerad låda. Som alternativ kan ytterligare
värme från en termostatstyrd radiator eller en doppvärmare
installeras i sumpen.

Om nu en vanlig familj har denna variant installerad och vill åka till Asien två kanske tre veckor till Asien över vintern? Tillverkaren rekommenderar en cellplastisolerad låda och/eller doppvärmare?

Ytterligare en observation som jag råkat på är att plasten spricker på utloppet inuti brunnen på trycksidan. Vilket medför att pumpen går i ett. Vattnet spolas bara runt runt runt i pumpstationen. ITT var ute på stället där vi installerade över 20st av denna och bytte/lagade utloppsröret från pumpen. Hos en husägare bytte dom hela pumpstationen utan förklaring! Och då fick dom minsann handgräva för grävmaskin var inte längre möjligt att få upp på deras tomt! Killen som skulle utföra garantijobbet bara suckade och frågade varför dessa blivit installerade! Bra produkter?

Så av egen upplevd erfarenhet = Skräp!

Kanske dom har löst problemen med trasiga utloppsrör nu, för det var ett par år sen installationen utfördes...

JOW skrev:
Vad kostar det att köpa och gräva ned en tank.
Det som blir kvar (om det blir nåt kvar jämfört med pumpstation), hur många gånger kan du låta tömma tanken på den summan?

Om du får infiltrera på plats, köper en brunn, låter gräva en infiltrationsbädd enligt konstens regler, då tror jag att du är uppe i eller över summan för inköpet av pumpstationen.
Jag vet inte. Vad kostar det att tömma en tank? tror inte det behöver göras så ofta.

krilleman_215 skrev:
...
Är det vanligt med problem om pumpstationen inte används på länge eller är det bara just den modellen?

Eller ställa en 1m3 tank utanför (kanske klä in med panel för att göra snyggare, sedan manuellt eller med nivåvakt köra en pump som pumpar upp till avloppet.
behöver inte bli så svårt eller dyrt.

sir_daniel skrev:
Eller ställa en 1m3 tank utanför (kanske klä in med panel för att göra snyggare, sedan manuellt eller med nivåvakt köra en pump som pumpar upp till avloppet.
behöver inte bli så svårt eller dyrt.
Vilken sorts pump ska man använda då?

Krilleman
big mike skrev:
Är det vanligt med problem om pumpstationen inte används på länge eller är det bara just den modellen?
Det gäller ju alla modeller som inte kan grävas ner frostfritt

Krilleman
Ursäkta min negativitet, men...

Hur löses problemet med kyla som vi normalt har i Sverige 1/4 av året sir_daniel, med tank ovan jord?

(Och gröna vintrar omväxlat med snörika vintrar är inget nytt - fråga den äldre generationen som minns första hälften av 1900-talet!) Växthuseffekten släng dig i väggen!

Garaget ligger 1 meter under mark i den ände avloppet ska ut så den ska grävas ner på frostfritt hur jag än gör.
Sluten tank kan jag nog utesluta så jag ska i vilket fall lägga i slang nu när det är uppgrävt.
Är det PEM 40 slang man använder då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.