Hej
I stugan så har vi problem med att det slår i rören när vi använder diskmaskinen samt toa stolen.

Upplever även att det är en del tjutande ljud i rören en bit efter huvudkranen.

Vad finns det för alternativ för lösningar.

Monterade flödesbegränsare i duschen och då upplevde vi att det blev bättre .
Eller är det sk. Tryckslagsbegränsare som vi skall använda?

Upplever trycket rätt högt så kan en tryckreduceringsventil vara en bättre och enklare lösning då den väl installeras på inkommande vatten och det behövs bar en.

Trycklagsdämpare skall man väl ha en på varje tappställe som har problem.

I en del fall räcker det att sätta några extra rörfästen för att få bort slagen i rören....
vad har ni för typ av rör , järn eller koppar ???
Har ni eget vatten och pump ???...
Eti..

Det är koppar och vi har kommunalt vatten via en huvudkran.
tryckreduceringsventil hade kanske varit lättast att installera om det skulle hjälpa.

Det tjutande ljudet kan vara att det sitter något i röret som stryper flödet ,,
Jag har en kran som också tjuter då jag tappar lite vatten , men på fullt ös, hörs inget.
är det skillnad på slagen ..Om du stänger kranen sakta .. eller du stänger snabbt ??
Är det lika på alla kranar..
Eti

Det är framförallt duschen och handfatet i badrummet. Båda är tapwell.
de säger att det är ett känt problem så jag har fått flödesbegränsare. Blivit något bättre men inte bra.

Slår gör det från toan i ett annat badrum samt diskmaskinen

Hur gammal är duschblandaren?

De sitter i en fjällstuga så de används bara några veckor per år. Men blandaren är ca 3år med då har den bara används i några veckor. Har varit så sedan allt var nytt.

Min nya duschblandare väser också som en Kobra när den är igång vilket inte min gamla gjorde.
så ljudet kommer ifrån den, fast det låter som det kommer från rören.. så det är inget fel på dina rör..
är det samma kallvattenrör som går till toan som till disken ???
Eti..

Nej , till diskmaskinen och den toan så är det andra rör. Så det är nog två olika problem

Vad har du för märke på din blandare

Redigerat:
Det står inget på blandaren och lådan har jag kastat, så jag vet inte vad den heter , men den
kostade under 400 :- därav kvaliteten , Och där jag Köpte den har dom slutat att sälja
det märket , det vet jag sen innan ....
Det är tydligen konstruktionen på blandaren som gör att det brusar i rören..
Läste just om det ...
Eti..

Ja, det verkar vara samma skit med Tapwell. Design och dålig kvalitet. Tydligen kommer ljudet i blandaren där varmt och kallt vatten blandas. Får byta till FM Mattsson. Kranen har en annat storlek för öppningen.

men Tapwell är ju inte billig precis , har varit inne och tittat på deras priser
Man får nog säga som Martin Timell..-- köper man billigt så gråter man många gånger men
Köper man dyrt gråter man bara en gång ...och det är när man betalar..
Jag skall höra mig för, om det här med slagen i rören ..eller rekylen
men jag är ändå inne på att man kan stoppa dessa slag genom att fästa rören bättre
och sätta ett gummibelägg mellan..
Vilken dimension har du på dina kopparrör.????
Eti..

Har varit på så många husbyggen och har aldrig sett en tryckslagsdämpare
så det måste vara något med installationen i stugan ..i alla fall...
Eti..

Jag tror att det är backventilerna i duschblandaren. Prova att ta bort den och se om det blir skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.