Vad kan det bero på att dricksvattnet smakar salt när det blir töväder eller vid mycket regn?
Hela förra sommaren och hösten hade vi inte problemet.. men då var det ju inte så mycket nederbörd.

Vanligt problem..?

Teori: Mycket salta mineraler i marken som följer med vattnet ner?

Kanske kan stämma.. vet att ett kanadensikt gruvbolag prospekterat efter mineraler här i trakten
Så detta är något man får leva med? Eller finns det nån sorts filter att installera?

Finns ju avsaltningsanläggningar för saltvatten, så det bör ju finnas någon lösning på ditt problem med.
Men vart man hittar vet jag tyvärr inte.

Ingen större saltad väg i närheten vars smältvatten kommer åt att söka sig ner i brunnen?

Hemmakatten
Ytvatten ska definitivt inte kunna tränga ner i en borrad brunn. Hur djup är brunnen? Finns det relikt vatten i området, dvs. gamla saltfickor från istiden typ, låter iofs inte så troligit för Örebro.

Hur gammal är brunnen? Har ni tagit vattenprov?

Har det kommit just nu, eller menar du att det kommer och går?
Har du mätt konduktiviteten (Salthalten)?

Örebro är inte förskonade från saltvatten snarare tvärt om. Inlandsisen låg mot Kilsbergen och hela Närkeslätten är gammal sjöbotten. Ju närmare Hjälmaren du borrar ju lättare är det att finna saltvatten.
Jag har själv varit med om saltvatten på så grunt som 15m.

Jag vet i stort sett inget om brunnen då vi flyttade hit i sommras. Vi delar borrhål med grannarna och de har bott här något längre. De upplevde samma problem förra vintern när det blev töväder. De hade även fått veta att detta problem fanns i samband med att dom köpte sitt hus. Det ör ju rätt så stor vatten omsättning iom att vi är två hushåll.

Vi har skickat in ett vattenprov för vårat avhärningsfilter ska servas med nya filtermassa.. såklart var det ju kallt då vi skickade in proverna för ett par veckor sedan, så då smakade ju vattnet bra.
Nu är ju all snö borta så vattnet har ju inte varit så gott under några veckor, men nu börjar det smaka ok igen.

Är väl om man skulle ha en tillfällig avsaltningsanläggning som kan kan leda vattnet igenom då man känner att det börjar smaka salt. Under sommarfen verkar det ju inte vara några problem som sagt.

Hur funkar det med backspolningen av filtermassan på ett avhärdningsfilter? Det kan inte vara något strul med det? Vart tar tex vattnet som spolar igenom massan vägen? Ner i borrhålet igen?

Det låter som ett troligt fel, kolla vart vattnet tar vägen från filtret. Det kan också vara så att filtret blir överbelastat eller att filtret inte har tillräckligt tryck att ladda om massan och då har salt kvar när ventilen slår om.

Ok,, fast det låter ju märkligt att det alltid ska ske i samband med mycket nederbörd

Ja! Fast det är mer otroligt att det skulle uppstå saltvatten vid sötvatten inträngning, kan vara salt från någon väg men det skulle inte ge en sån kraftig effekt.
Vart är detta någonstans? Jag skulle nog titta på erat filter trots allt. Kan det vara så att ni får ett ökat humustal som reagerar på ioniseringsmassan.

Borde man inte enkelt kunna kolla om det är filtret filtret genom att smaka på råvattnet innan filtret då ni upplever saltsmaken? Smakar råvattnet inte salt så är problemet som Mogge_73 skriver att humustalet påverkar ioniseringsmassan.

Det sitter en tappkran precis innan filtret och det smakar lika salt där. Det är därför jag misstänker att det är något med borrhålet eller något i marken =/

Vart går avloppet ut? Jag har varit med om ett fall där det blev en ficka i berget där backspolningsvattnet samlades, efter ett år kom det salt ur brunnen.

Annars är det svårt att gissa så här, men ett sådant högt salttal låter inte troligt att komma ur marken med såna variationer. Jag tror du hittar en naturlig förklaring och troligen backspolningsvattnet som spökar.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.