16 882 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Dra om kopparrör själv?
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Är det inte bättre att lägga några av de kronor du sparar på att göra det själv på några meter rör att öva på?Lukasl skrev:Hm, det var helt klart svårare att dra koparrör än att lägga avloppHar inte kommit så lång ännu, men har en sån där fråga som jag egentligen känner att jag vet svaret på, men inte vill ha det svaret... Hur känsligt är det om rören sitter "i spänn"? Jag tvingar nämligen ner de lite mot väggen där jag borde försöka göra en liten "bock" för att komma närmare väggen. Jag tyckte det var svårt att bara bocka "lite" när man sedan ska få det rakt igen, om ni förstår hur jag menar. (alltså två bockar åt varsitt håll för att komma in under en list) Valde då att "tvinga in" röret lite mot väggen och funderar på om det innebär att det kommer ge sig i en koppling? Överraska mig nu och säg att det säkert inte är någon fara att ha det så :wow:
Missförstå mig rätt men det är ju inte så roligt när man stolt berättar att man har gjort det själv och får svaret "det märks".
Tro mig
Känner mig lite halvtrög, men tror äntligen, kanske att jag fattar hur du menar. Jag ska skarva på "avsticket" på t-röret, och då borde jag kunna använda en T-klämringskoppling med utvändig gänga på avsticket? och då slippa använda halvkopplingar? Har jag förstått det rätt?mexitegel skrev:Ja, det går bra. Du använder sk. halvkopplingar för kopparrören [länk]
En 90 graders rördel som har klämring på ena sidan och invändig gänga på andra, Ett vanligt T-rör med utvändig gänga och 2 halvkopplingar enligt ovan. Du behöver bara täta med lin/pasta eller gängtejp mellan T-röret och 90-graders delen.
Följdfrågan blir om det duger att täta med gängtape? Har aldrigt testat lin (även om jag har köpt hem en gång för många år sedan när jag trodde jag skulle kunna fixa med hydroforen på egen hand
Tro mig, jag har övningsbockat en hel del redanblackadder skrev:
Tänkte bara avsluta tråden med att meddela att jag har lyckats :wow: Rören sitter på plats, alla kopplingar är täta (än så länge). Har tom lyckats att täta en koppling med lin och pasta!
Skulle jag göra om detta så kommer jag inte åka till Jula och köpa kopplingar, har köpt en del på min lokala comfort butik (Bredins i Kinna) och har fått jättebra hjälp samt utan att jag bad om det lite rabatt på kopplingarna vilket gjorde att vatette kopplingar köptes för i princip samma pris som Julas. Om jag tolkar forumet rätt, så är man tryggast med Vatette
Avslutningsvis stort tack för all hjälp i denna och tidigare tråd! Jag har verkligen lärt mig en massa om vvs i detta illa projekt. Utan alla era goda råd hade jag aldrig lyckats med vare sig avlopp eller kopparrör!
Skulle jag göra om detta så kommer jag inte åka till Jula och köpa kopplingar, har köpt en del på min lokala comfort butik (Bredins i Kinna) och har fått jättebra hjälp samt utan att jag bad om det lite rabatt på kopplingarna vilket gjorde att vatette kopplingar köptes för i princip samma pris som Julas. Om jag tolkar forumet rätt, så är man tryggast med Vatette
Avslutningsvis stort tack för all hjälp i denna och tidigare tråd! Jag har verkligen lärt mig en massa om vvs i detta illa projekt. Utan alla era goda råd hade jag aldrig lyckats med vare sig avlopp eller kopparrör!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden