Rören går i väggen där det slår så det blir svårt att fästa rören bättre, det är i de gamla rören ,den delen av stugan som blandaren sitter och kranen så är det ny rör (badrummet renoverat) men det är där det tjuter. Skall byta blandaren till fm Mattsson men måste hitta en variant där vi ej behöver göra nya hål i väggen. Idag är det takdusch som sitter med en skruv i väggen. Fick bekräftat från annat håll att det kan vara problem med tapwell. Så det blir första åtgärden.

Är det cc måttet du tänker på , så finns det grejer som fixar detta..
Vilken dimension har du på dom gamla rören och sen på dom nya ????
Eti..

Hej angelikaj
Har nyligen fått en Tapwell takdusch LES 8300 installerad, noterade direkt att det låter mycket i alla rör (strömmande vatten) när den används vilket är tråkigt. Sitter nu hemma och hör verkligen att min son duschar.
Har ni varit i kontakt med Tapwell om detta eftersom du skriver att du hört detta problem från annat håll?

Christer,
Ja, vi har varit ikontakt med dem flera gånger. Första gången på en mässa och då fick vi reda på att det var ett känt problem men skulle hjälpas med att vi monterade flödesbegränsare som de skickade till oss. Detta hjälpte inte så de skickade andra som vi provade men samma tjut i rören. Vi har samtidigt försökt hitta om felet kan bero på annat.

Sist jag pratade med dem så ville de bygga om blandaren , den är tydligen där varm och kallt vatten blandas som det kommer ljud som sedan sprids i rören. Nu kommer jag inte erbjuda dem att göra fler försök med att få det att funka utan vi kommer byta till troligen FM Mattsson. Vår granti har gått ut så det är väl inget att göra.

Så lämna tillbaka den och jag hoppas att ingen mer köper deras prylar..

Tack angelikaj för snabbt och utförligt svar.
Vi har moa en garanti att luta oss mot i vårt fall och jag gissar att dom måste få sin chans. Hur såg flödesbegränsaren ut ?
Känner att om detta inte kan fixas så byter vi också märke, vill ju kunna får sovmorgon ibland och slippa höra ifall någon i källaren börjar duscha. Annars är jag supernöjd med resten av vår renovering så detta är vår smolk i bägaren.

Flödes begränsades till duschen ser ut som en liten tunn knapp i plast. Den som är svart är för 9l/minut . Den skall sänka hastigheten för vattnet. Du skall ha en för handduchen och en för takduschen. Hjälpte dock inte mig.

För kranen så ser den ut på annat satt. I vårt fall blev det bättre men ej bra. Hör av sig hur det går.

Etiol
nej det är inte cc måttet för blandaren utan det är ett skruvhål i väggen för att hålla takduschen. Med ett annat märke så vill jag ju att deras fäste kan hamna i samma skruvhål

Jag tror problemen löser sig nu när du byter kranen .
och även slagen i rören kommer att försvinna..
Lycka till ..
Eti..

Redigerat:
Christer hur gick det för dig?

Nu har vi bytt till FMM ,vilken skillnad inget tjut . Aldrig mer någon Tapwell blandare. Nu har vi bara andra delen av huset kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.