Har fått från kommunen följande:

"Avloppsreningen på din fastighet består av en slamavskiljare, ett IVA filter(betongbrunn med grus i), anlagd 1980 och en infiltration troligen anlagd när huset byggdes.

Kommunen bedömer att din nuvarande avloppsanläggning inte klarar att rena avloppsvattnet för att klara utsläppsvärdena för hög skyddsnivå avseende miljöskydd"

Någon mer insatt som kan förklara för mig vad jag behöver göra? Kan det räcka med att göra om infiltrationen? Kostnad.

Tacksammast.

Står det inget om att anläggningen inte kommer att få brukas efter x datum eller liknande. De kan väl ändå inte mena att den ej får brukas alls från och med nu!

Finns väl risk att de menar att minireningsverk är enda alternativet. Frågan är ifall grannarna fått liknande besked. Kan då kanske vara värt att gå ihop med dem.

Jag ska ha lämnat in ett förslag på åtgärd före 1:a juli är enda som står.

Det jag tänker är att ju mycket redan finns men är äldre. Kan man göra om infiltrationen på något sätt för att uppfylla hög skyddsnivå tro?

Redigerat:
Är det allt de skrivit? i så fall är det rätt typiskt, de gillar att skrämma upp folk och ställa diffusa krav som gör medborgaren osäker.

Det du måste göra är att försöka få tag på någon på kommunen (vilket inte alltid är så enkelt) som kan förklara vad det egentligen är de vill.

Så här står det på Tranås kommuns hemsida om vad som krävs:
Vilka olika typer av lösning finns det?
Det finns tre huvudtyper av lösning som kan användas för att komplettera ett befintligt avlopp; urin- eller
toalettvattenseparering, kemisk fällning eller fosforfälla.
Vid urin- eller toalettvattenseparering leds urin/toalettavlopp till en separat tank.
Vid kemisk fällning tillsätts en kemikalie någonstans i systemet före eller i slamavskiljaren. Det krävs då
en tillräcklig slamvolym, cirka 4 m 3 för ett hushåll. Kemikalien får inte störa den normala processen vid
det avloppsreningsverk som tar emot slammet.
Fosforfälla är ett extra reningssteg (brunn) som kan sättas efter en vanlig slamavskiljare och en tät
markbädd.
Om man ska göra om hela sitt avlopp finns även olika typer av minireningsverk att välja på, förutom att
man kan använda någon av de tre varianterna ovan.
Vid nybyggnation eller omfattande ombyggnation av huset rekommenderas i första hand urin- eller
toalettvattenseparering, eftersom det skapar bra förutsättningar för ett kretslopp av näringsämnen.

http://www.tranas.se/download/18.62df999f1419f7a9db0a47/1382076633354/FAQ_Högskyddsnivå_2.pdf

Man kan läsa mer på http://www.tranas.se/meny/invanare/...hhogskyddsniva.4.68d93c413b6fb5314142bbc.html

[h=1]Normal och Hög skyddsnivå[/h]

Alla enskilda avlopp ska uppfylla kraven för Normal eller Hög skyddsnivå enligt Naturvårdsverkets allmänna råd om små avloppsanordningar (NFS 2006:7), se http://www.tranas.se/download/18.a04aa8c12e5eaef6c980002593/1354795589113/NFS+2006-7.pdf

Vilken skyddsnivå gäller om jag ska anlägga nytt avlopp eller ändra mitt avlopp?
En enskild avloppsanordning ska uppfylla kraven för Hög skyddsnivå om anordningen är placerad:
1. i närheten av sjöar och vattendrag, normalt ca 100 m (i stort sett sammanfallande med strandskydd),
2. inom ett delavrinningsområde där vattnet klassats som Ej god ekologisk status, Övergödning och Risk samt Hög belastning fosfor från enskilda avlopp eller Hög belastning fosfor totalt (mörkblå färg i kartan över Svartåns avrinningsområde, se länk till höger),
3. inom ett delavrinningsområde där vattnet klassats som Ej god status, Övergödning, Risk, Hög belastning fosfor från enskilda avlopp eller Hög belastning fosfor totalt samt Nationellt eller regionalt värdefull för natur eller fiske (mellanblå färg i kartan över Svartåns avrinningsområde, se länk till höger),
4. inom områden med samlad bebyggelse och enskilda vattentäkter, eller
5. i närheten av allmänna eller enskilda vattentäkter (normalt minst 50 m).Övriga enskilda avlopp ska i normalfallet uppfylla kraven för Normal skyddsnivå.

[h=3]Vad gäller för mitt befintliga avlopp?[/h]Befintliga avlopp, som inte uppfyller kraven för Hög skyddsnivå och är placerade enligt punkterna 1 och 2 ovan ska uppfylla kraven för Hög skyddsnivå senast 2015.Befintliga avlopp, som inte uppfyller kraven för Hög skyddsnivå och är placerade enligt punkten 3 ovan ska uppfylla kraven för Hög skyddsnivå senast 2020.
Befintliga avlopp, som inte uppfyller kraven för Hög skyddsnivå och är placerade enligt punkterna 4 och 5 ovan ska uppfylla kraven för Hög skyddsnivå omedelbart (det vill säga 2012).

Vi skall bygga nytt men har ett lite äldre bygglov. I det bygglovet finns det ett påbörjad infiltration som vi får färdigställa. Vi kommer att bygga med 3-kammarbrunn och förstärkt infiltration. Totalt 30kvm med två spridarrör.

Som regel är att man kan byta ut gammal 3 kammarbrunn mot en ny slamavskiljare , (finns inga krav på 3 kammare) därefter gör man en infiltration om marken tillåter det , eller så gör man en markbädd , kan va tät eller upplyftad , därefter en fosforfälla
slamavskiljare plus markbädd plus fosforfälla klarar hög skyddsnivå , kommunen kan således INTE kräva minireningsverk
Dom kan däremot i vissa skyddsnära områden kräva slutna tankar

andersmc skrev:
Är det allt de skrivit? i så fall är det rätt typiskt, de gillar att skrämma upp folk och ställa diffusa krav som gör medborgaren osäker.
De får inte säga vad du skall göra eftersom det endast är målen som skall uppfyllas. Vilken metod man väljer spelar ingen roll.

• Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Men går det inte att behålla befintlig trekammarbrunn, sätta in en fosfor-ansamlare och göra en ny markbädd?

du får ju kolla hur stor , respektive skicket är på befintlig 3 kammarbrunn e , sen hur gammal den är

haavard skrev:
De får inte säga vad du skall göra eftersom det endast är målen som skall uppfyllas. Vilken metod man väljer spelar ingen roll.
Klart att de FÅR berätta vad man ska göra. De vill inte, men det är en annan sak.

Jag tror att samtliga kommuner har någon avdelning i stil med "Miljö- och hälsoskyddskontoret". Där jobbar normalt ett antal experter, som är anställda just för att de vet väldigt mycket om avlopp. Där hade man kunnat se en naturlig koppling, de är anställda inom kommunen, avlönade med skattepengar. Vad hade varit mer naturligt än att dessa experter ställde sitt kunnande till medborgarnas förfogande?

thejonas skrev:
Men går det inte att behålla befintlig trekammarbrunn, sätta in en fosfor-ansamlare och göra en ny markbädd?
Visst går det. Du har i princip två val som jag ser det. Det ena är att behålla slamavskiljaren och sätta en markbädd med efterföljande fosforfälla. Det andra är att anlägga ett minireningsverk. Det finns reningsverk som är framtagna för att sättas efter en slamavskiljare, exempelvis där man fått en gammal infiltration eller markbädd utdömd.

Kika även på den marknadsöversikt som Avloppsgioden tog fram 2011

andersmc skrev:
Klart att de FÅR berätta vad man ska göra. De vill inte, men det är en annan sak.

Jag tror att samtliga kommuner har någon avdelning i stil med "Miljö- och hälsoskyddskontoret". Där jobbar normalt ett antal experter, som är anställda just för att de vet väldigt mycket om avlopp. Där hade man kunnat se en naturlig koppling, de är anställda inom kommunen, avlönade med skattepengar. Vad hade varit mer naturligt än att dessa experter ställde sitt kunnande till medborgarnas förfogande?
Det gör de också, men det är skillnad på det kommunen skickar ut som ett formellt brev som en myndighetsutövning och om du ringer och frågar om råd för vad de kan tänka sig att godkänna - det finns ju som sagt ett antal varianter.

andersmc skrev:
Handläggarna får upplysa om vilka anläggningstyper som inte uppfyller kravet på hög skyddsnivå för miljöskydd (exempelvis infiltration) men man får inte föreslå specifika lösningar eller produkter.

Sedan är det tyvärr så att väldigt få handläggare ute i kommunerna har den faktiska sakkunskapen kring avloppsanläggningar som man skulle kunna önska.Ett exempel på detta är den skrivning som står i inlägg #5

Vid kemisk fällning tillsätts en kemikalie någonstans i systemet före eller i slamavskiljaren. Det krävs då
en tillräcklig slamvolym, cirka 4 m 3 för ett hushåll. Kemikalien får inte störa den normala processen vid
det avloppsreningsverk som tar emot slammet.

För det första så måste man inte per automatik ha en slamavskiljare på 4000 liter om man har kemisk fällning av fosfor. Det finns exempel på lösningar där man kan klara sig med en slamavskiljare på 2200 liter utan problem.

För det andra så är den absolut vanligaste fällningskemikalien polyaluminiumklorid, exakt samma kemikalie som används av våra kommunala reningsverk. Den mindre vanliga kemikalien är järnklorid, inte heller den kan påverka de kommunala anläggningarna negativt.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Trekammarbrunnen som finns idag kan jag tänka mig är 2-3 m2 och av betong. Måste den bytas? Kommer kommunen ha krav på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.