5 289 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Relining av borrad brunn?
Jag ersatte förra året mitt fritidshus med ett nytt och sprängde då för att gjuta bottenplatta. Sprängningen skedde intill den borrade brunnen och detta ledde till sprickbildning i berget som gör att ytvatten tränger ner i brunnen. Brunnen ligger helt i berg, är ca 40 meter djup och har en meter foderrör. Vattnet har nu blivit brunfärgat och innehåller partiklar som fastnar i mitt nylonfilter, vilket jag får göra rent flera gånger i veckan. Jag måste göra något och jag ser två alternativ. Antingen gjuta igen det befintliga hålet och borra ett nytt bredvid och sätta ett längre foderrör eller låta göra religning från ytan och 5-10 meter ner med samma teknik som används för renovering av avloppsstammar. Jag är mest inne på det senare för att slippa förstöra naturen med en borrgigg som ska ta sig 30 meter i terräng till borrplatsen. Jag vill gärna ha synpunkter, tankar och ideér.
Du bör vara försiktig med relining som kommer i kontakt med dricksvatten.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bisfenol-a-hittat-i-vattenledningar/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bisfenol-a-hittat-i-vattenledningar/
Tack för ditt svar. Jo, jag har ju lite funderingar där, men enligt en utredning som kemikalieinspektionen gjorde i december så verkar det OK. Dessutom tänkte jag försöka hålla mig ovanför högsta vattenytan. Se http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/Laga-halter-bisfenol-A-i-undersokta-vattenledningar/
Det går att montera en gummiblåsa en bit ned i brunnen som får agera som propp uppåt. Ev ytvatten lägger sig ovanpå då.
Det är inte säkert att det fungerar i just ditt borrhål, är väggarna porösa eller fulla med sprickor så tätar inte blåsan bra nog.
Det kan även gå att vidga borrhålet, eftersom du har så kort bit foderrör så kan man ta upp denna och ersätta med ett längre rör som når nedanför sprickbildningen.
Jag skulle tro att brunnsborrare har koll på detta.
Det är inte säkert att det fungerar i just ditt borrhål, är väggarna porösa eller fulla med sprickor så tätar inte blåsan bra nog.
Det kan även gå att vidga borrhålet, eftersom du har så kort bit foderrör så kan man ta upp denna och ersätta med ett längre rör som når nedanför sprickbildningen.
Jag skulle tro att brunnsborrare har koll på detta.
Gummiblåsa låter intressant, men går det verkligen få den att sluta så tätt mot väggar, slang och elkabel (till den nedsänkta pumpen) att den klarar en vattenpelare på 5-10 meter? Nytt foderrör är tyvärr uteslutet då borrhålet inte längre har släta ytor.
Den jag sett hade två anslutningar. Dels en rätt grov som var genomgående genom blåsan. I denna fäste man en 40-50mm PEM som leddes till ytan för luftning och genomföring av en PEM25 och elkabel.
Sen en annan slang som var själva luftfyllningen till blåsan.
Blåsan var nog 50-60cm lång totalt.
Sen en annan slang som var själva luftfyllningen till blåsan.
Blåsan var nog 50-60cm lång totalt.
Jag skulle nog ta bort foderröret om det bara är 1m långt och sedan knacka ner ett nytt 10m ner. Det nya röret gjuts sedan fast i berget, så om det inte är perfekt runt spelar inte så stor roll.
Ett annan lösning är ett vattenfilter, kanske är billigare i slutändan?
Ett annan lösning är ett vattenfilter, kanske är billigare i slutändan?
Tack Mogge och Corre! Jag tror det blir problem att få ner ett nytt foderrör. Jag skickade ner en vanlig kompaktkamera och en ficklampa och filmade väggarna. Det såg inte så bra ut. Dvs troligen allför ojämnt. Vad gäller blåsan vore det intressant att höra någons erfarenheter. Det verkar vara en gångbar lösning. Lite konstigt bara att de olika modellerna täcker håldimensioner från 100 mm och uppåt, men med glapp 115-130 mm. Jag ska mäta hålet igen, men jag har för mig att det är 120 mm.
Klicka här för att svara