Vatten & Avlopp
stefan63: Det går att lägga i frigolitlådor,vi lägger på 1m vattengång med värmekabel i gatan.Har sett att några har lagt det så rakt på berget,kanske inte så snyggt.En fördel med Värmdö är att det är brist på tippar så kan du få till det i en svacka så kommer du få gratismaterial att fylla över med.Frigolit lådorna vet jag inte vad dom kostar exact men hört 250kr metern samtidigt
Krilleman: Tillägg oavsett märke på lim-klamma är att det måste vara absolut damm & fett-fritt. Rengör med sprit och torka bort damm!
Göran.W: Lägg lite fall på slangen med så den töms när pumpen stannar så borde frysrisken minska ännu mer.
Brunzell: Man kan säga hobbyavloppstekniker. Alltså jag själv. Nä, kanske inte ser nåt vidare ut men jag ska inte gå och titta på det och vara stolt över det häller ;-)
roland53: Ja krilleman, vi har förmodligen tolkat frågan på 2 olika sätt. Det är kanske inte helt självklart hur man monterar avloppsdelarna om man inte är yrkesman. Nu har TS fått en massa svar och infallsvinklar och det hoppas jag klargör :)
cecar33: Det larm som du visar är väl detta från Comtech Control. Det finns äldre tråd om denna anordning men frågan om det finns nya erfarenheter om denna lösning är även jag intresserad av.[h=2][/h]
PatrikL: Om nivån i tanken går över "inlopps/utlopps" röret från avloppet kommer tanken fortfarande att fyllas på iom huset ligger högre eller?
corre: MMA verkar ha ett koppel som passar. RFA kallat. Du kan kolla om din befintliga har några fler skruvar, men jag tvivlar på det
Krilleman: Nej, den lekande muttern är en storlek större än gängan på vattenmätarkopplingen. Jag gissar du har 20 gänga så den öekande muttern blir då G25. Mät över gängan bakom muttern så får du svaret du söker. 20 gänga är ca 27mm utvändigt. Denna koppling tätar med gummipackningen som man ser på min bifogade bild. Alltså kan du använda vad du vill där med slät ända på gängan.
mycke_nu: Det är väl inte riktigt godkänt ur miljösynpunkt, och det blir inte permanent heller. Även tryckt virke ruttnar med tiden.
Pewh: Ta dit en betongkapningsfirma som sågar med vattenkyld klinga. Du slipper 95% av allt damm som blir vid bilning och så går det betydligt fortare. Våra gamla rör låg långt ner under huset så mycket av dem fick ligga kvar.
thomasx: Om jag förstår dig rätt skulle jag vilja säga tvärtom, du ska tätskikta mot röret som sticker upp ur golvet, inte mot en "lös" stos.
Thberg: Problemet är löst. Underlättar något enormt att ha en trevlig röris boende på samma gata. Med en verktygsarsenal som en annan saknar fick han ut och byte nipplen och monterade en ny på under minuten. Ska nog hålla mig borta från det här med VVS framöver.
Arne999: pannan har läckt under några år så vem vet hur kvaliten är på rör och radiatorer. Desssutom är det ju otroligt fult med alla tjocka rör som går överallt så....det lutar åt att riva allt
alex86: [citat] Den och en gumminippel ska du ha. http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-50x40/
Thess123: [citat] Vi tog bort sockeln i helgen. Allt ser snyggt och rent ut där under. Nästan imponderade efter 6 års boende faktiskt. Allt är torrt och fint och det luktar inte alls. Vi rengjorde och skurade plastmattan ordentligt (plastmatta finns under alla skåp direkt på parketten med golvvärme). Vi öste sedan på med golvvärmen och har gjort så nu i två dagar - ingen lukt? Väldigt
Klakorp: Tack för svar! Då kör jag på Oden och Multiplattan. Självklart ska armeringsnätet med, det räknade jag in i flytet.
Krilleman: Menar du förinställningen i själva ventilhuset är det inget man själv sätter dit, man köper en termostatventil som har denna funktionen från fabrik.
Krilleman: Om du vill byta brunnen så kan du ju alltid montera en purus-brunn med NOOD-vattenlås. NOOD:en stänger flödet av luft (fjäderbelastat vattenlås) när själva vattenlåset torkat ur. Funkar fint, jag har det själv här hemma med rostfria brunnar. Det är inte bara snyggt, men även hållbart! :thumbup:
Krilleman: IVT har jag läst mig till levererar produkter med dessa anoder. Kanske värt ett samtal om det inte löser sig med NIBE?
Krilleman: Nej, inget konsikt behövs. Invändig rörgänga 3/8 (DN10) passar fint med lin & locher. Glöm inte att repa gängan lätt så inte linet snurrar med utan dras in i gängan vid åtdragning. Men, även fast inte du vill höra det, rekommenderar (som alltid) avstängning ovan diskbänk, på blandaren eller i löst utförande för försäkringsmässig korrekthet! = Lättare för dig själv när det
lordi: Det ska vara klämringar av samma fabrikat, som kopplingen, för att det ska vara godkänt. Därmed inte sagt att det inte funkar med en annan klämring med liknande lutning på konan.
orparn: [citat] Så här skriver Mora i manualen för vissa blandare (vet inte vilken typ du har): "B Dåligt flödeB:1 Demontera strålsamlaren (a) och rengör den. B:2 Om det inte hjälper rengör filtren i inloppsnipplarna" För sprängskisser mm på just din blandare se denna länken: http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/Katalogdatabas/document/61485.pdf (På min gamla 80-tals blandare sitter silarna
corre: Har du vattenutkast och slang? Kör isf slangen varje eller varannan kväll, 30-45min beroende på flödet och skapa riktig omsättning i brunnen. Vanlig hushållsförbrukning är rätt snål idag, förutom duschandet. Så för att omsätta ett vattenmagasin behöver du aktivt spola lite. Det är dessutom inget du behöva hälla i avloppet, utan ut med det i ett dike eller skogen.
spekerök: Kruxet är att få en rörmokare som löder skarven i bjälklaget, skrivas heta arbeten likaså fullgod släckutrustning ska finnas på plats, ifall brasan blir ett faktum. Gjorde en skarv igår, fällde in två nya ventiler i golvet på bef Kv vv ledningar som betjänade ett äldre badrum som skall renoveras. Nya matningarna till fördelare skall kopplades in på dessa ventiler. Snickaren ordnar
Micro: Problemet är om inte gasolbrännaren är tillräcklig stor som du säger... Det fungerar jättebra att löda mässingsventiler på tunna rör med 800liters munstycke monterat i gassvetsen bara man är snabb o har tillräckligt med fluss.;)
corre: Om man inte tillskjuter värme på något sätt så kommer det till slut frysa. Därav att man behöver en värmekabel. Kanske kan komplettera med en termostat i utrymmet som styr, då kommer det endast gå el när det är behov. Du behöver inte ha luft mellan, egentligen, men det är kanske enklare att bygga allt i ett lite större schakt för att det är enklare att prefabricera.