Så här har röris satt vattekopplingen bakom vårat badkar.
Vad säger ni om det?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badkaret kommer alltså skjutas dikt an mot kaklet. Jag gillar allt det inte blir några synliga kopplingar/rör.

Vi brukar montera ett blandarefäste som blir tätare, då enligt Säker Vatten de enda rörgenomföringarna som får ske ur vägg i våtzon 1 är via blandarfäste. Men det kommer ju inte bli mycket vattenbegjutning på de kopplingarna, så det är ok, dock inte helt enligt Säker Vatten.

Precis det vår besiktningsman sa också.
Det som är, säg att vi kör vidare på detta, och det är något som händer och det blir ett försäkringsärende.
Är inte risken stor att vi står med "brallorna nere"?

Per_2014 skrev:
Vi brukar montera ett blandarefäste som blir tätare, då enligt Säker Vatten de enda rörgenomföringarna som får ske ur vägg i våtzon 1 är via blandarfäste. Men det kommer ju inte bli mycket vattenbegjutning på de kopplingarna, så det är ok, dock inte helt enligt Säker Vatten.
Bara nyfiken

Varför skulle ett blandarfäste vara bättre än en väggbricka? Manchetterna kring skydds eller mediaröret är rimligtvis exakt samma i båda lösningarna

• Gilla
largab
  • Laddar…
Märkligt att besiktningsmannen har anmärkt på detta för i säker vatten står det ordagrant:

Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch.

Detta innebär att dina slangar till ditt bubbelbad är helt ok enligt reglerna.

Och om man vill så kan man ju se att man t.o.m har förtydligat texten i nya reglerna som gäller f.r.o.m 1/1 2016. Där det då står:

I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:
■ direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
■ särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant

Och som någon påpekade så är ju avtätningen med manchetter samma och skall vara tätta.
Så det är enligt reglerna idag och det kommer att vara ännu mer enligt reglerna om ett par månader.

Redigerat:
Jo det låter ju som det är hål i huvudet.
Han kan inte mena på att kopplingarna hamnar dolt när badkaret är på plats? Och då märker man inte om det skulle läcka.

Badkaret kommer väl rimligtvis gå att dra ut och eventuellt läckage händer i ett utrymme med fall mot golvbrunn. Vad skulle problemet vara?

• Gilla
butchoo och 1 till
  • Laddar…
iwe skrev:
Jo det låter ju som det är hål i huvudet.
Han kan inte mena på att kopplingarna hamnar dolt när badkaret är på plats? Och då märker man inte om det skulle läcka.
Jag tror det är så enkelt att besiktningsmannen är dåligt uppdaterad.

Jag skulle hänvisat till de nya reglerna (2016.1) som är ett förtydligande till de som gällt sedan 2011 och som är framtagna gemensamt av alla inblandade branschparter inkl försäkringsbolag.

Sen får han/hon ju förklara varför det skulle vara ett fel idag om det är rätt i morgon? Och det står inte ens i de gamla reglerna att blandaren måste sitta på väggen utan man skriver bara karblandare. Så även där är det rätt.

Nu när jag också läser Säker vatten 2016.1 så uppfattar jag det också så att detta är Ok för att ha i våtzon 1. Skulle vi däremot vilja kasta ut badkaret vid senare tillfälle och sätta glasdörrar och ha dusch så är det inte ok att ha dom där.

iwe skrev:
Nu när jag också läser Säker vatten 2016.1 så uppfattar jag det också så att detta är Ok för att ha i våtzon 1. Skulle vi däremot vilja kasta ut badkaret vid senare tillfälle och sätta glasdörrar och ha dusch så är det inte ok att ha dom där.
Talade du om det för röris när han fick i uppgift att koppla in badkaret.
""att ni i framtiden kanske kastar ut badkaret och byter till en dusch istället"

Troligtvis sa ni bara att det ska stå ett badkar där...

Sådana saker ska man tala om innan hantverkarna börjar, så de kan göra jobbet efter era önskemål, inte när jobbet är klart.
Bra kommunikation kallas det för...

Hade vi haft dom planerna så hade vi ju självklart sagt det.....

Var en tanke jag driftade efter jag läst Säker vatten.

HSP skrev:
Talade du om det för röris när han fick i uppgift att koppla in badkaret.
""att ni i framtiden kanske kastar ut badkaret och byter till en dusch istället"

Troligtvis sa ni bara att det ska stå ett badkar där...

Sådana saker ska man tala om innan hantverkarna börjar, så de kan göra jobbet efter era önskemål, inte när jobbet är klart.
...eller så upplyser den, i "Säker Vatten", utbildade fackmannen om sådant för den betalande kunden.
Fackmannen kan även ställa relevanta frågor, ge förslag och även upplysa om annat som kan vara viktigt och av intresse.
Det är alltid svårt för en okunnig att fråga om eller påtala sådant som man inte känner till.

• Gilla
iwe
  • Laddar…
Givetvis ska även fackmannen upplysa, om förenklingar, förbättringar och möjligheter.

En fundering dök upp i mitt huvud.
Har du el till badkaret?
Isåfall vart hamnar anslutningen för el. om du byter till dusch?
Om inte du har el då "häger" det bara på badkarets vattenanslutningar.... Och fall till brunn..

Alla gynnas av en bra kommunikation;)

Redigerat:
Bra fundering! Elen är framdragen bakom den gula tejpen, så där borde också dosa sitta. Elen har jag inte tänkt på. Spontat antar jag att man får typ försluta väggen med nytt tätskikt och nytt kakel? Men jag är bara lekman i ämnet.

Jag ska förtydla att vi inte har några som helst planer på att sätta in en dusch här i nuläget. Men vad man har för planer om 5-10år låter jag vara osagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.