Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Hejsan.
Har stött på lite problem då jag skulle installera diskmaskinen. Jag måste förlänga både anslutningsslangen och även avloppsslangen. Var och frågade på butiken vad jag behövde och åkte glatt hem i tron om att jag hade det jag behövde, men icke!
Det är förlängningen för anslutningen som jag måste komplettera med någon form av gängad nippel, typ en http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsnippel-1-1"/50-7264
Bör man ha en anslutningsnippel i plast eller metall? Spelar det någon roll?
Det är gummipackning på bägge anslutningsslangarna, så det bör väl inte krävas någon gängtejp eller så på nippeln? Eller finns det rent utav färdiga förlängningsslangar som är komplett? Dvs färdigt med gänga för anslutning till blandaren samt en anslutningdel som man kan skruva på direkt?
Förlängningsslangen jag fick med mig hem var anslutningarna rak/böjd, finns det slangar där anslutningen är rak/rak
Den andra fundering gäller förlängningen av avloppsslangen, där har jag en muff mellan slangarna och slangklämmor. Bör man även smeta på lite silikon mellan muff och slang?
Har stött på lite problem då jag skulle installera diskmaskinen. Jag måste förlänga både anslutningsslangen och även avloppsslangen. Var och frågade på butiken vad jag behövde och åkte glatt hem i tron om att jag hade det jag behövde, men icke!
Det är förlängningen för anslutningen som jag måste komplettera med någon form av gängad nippel, typ en http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsnippel-1-1"/50-7264
Bör man ha en anslutningsnippel i plast eller metall? Spelar det någon roll?
Det är gummipackning på bägge anslutningsslangarna, så det bör väl inte krävas någon gängtejp eller så på nippeln? Eller finns det rent utav färdiga förlängningsslangar som är komplett? Dvs färdigt med gänga för anslutning till blandaren samt en anslutningdel som man kan skruva på direkt?
Förlängningsslangen jag fick med mig hem var anslutningarna rak/böjd, finns det slangar där anslutningen är rak/rak
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra fundering gäller förlängningen av avloppsslangen, där har jag en muff mellan slangarna och slangklämmor. Bör man även smeta på lite silikon mellan muff och slang?
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Har nu fått tag i en passande anslutningsnippel, har det någon som helst betydelse att den är i metall? Det fanns tydligen i plast också.
Blev denna http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/30-9956
Blev denna http://www.clasohlson.com/se/Rördelar/30-9956
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Tack! Ska försöka =)
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
En ny fundering som dök upp nu är hur man bör montera avloppsslangen? Alltså i IKEAS installations manual så ser det ut som att avloppsslangen löper närmast golvet för att sedan strax innan anslutningen böjas upp och anslutas.
Nu när jag förlängt avloppsslangen, bör jag då ta och sätta böjen närmast diskmaskinen och sedan får slangen ha en liten lutning hela vägen mot avloppsanslutningen?
Det vore egentligen bättre att göra som det är föreslaget av IKEA eftersom det då blir lite kortare avstånd, men kan jag göra så i och med förlängningen?.
Jag bifogar en bild som illustrerar mina funderingar.
Tacksam för snabba svar =)
Nu när jag förlängt avloppsslangen, bör jag då ta och sätta böjen närmast diskmaskinen och sedan får slangen ha en liten lutning hela vägen mot avloppsanslutningen?
Det vore egentligen bättre att göra som det är föreslaget av IKEA eftersom det då blir lite kortare avstånd, men kan jag göra så i och med förlängningen?.
Jag bifogar en bild som illustrerar mina funderingar.
Tacksam för snabba svar =)
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Jag gjorde enligt övre bilden och har nu testkört diskmaskinen, verkar fungera bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden