Godkväll.

Precis köpt gammal skön kåk med rätt mängd rum som familjen önskar. Det är två badrum varav ena visste vi skulle behöva omfattande renovering. Därmed ville vi förbereda andra badrummet medan vi går igenom offerter för att fixa de stora.

Gamla ägaren säger att detta badrum inte använts på fem år vilket vi märker då kranar o dylikt tycks vara igentäppta. Efter lite pilla får vi igång vattentrycket men såfort de rinner ordentligt så spricker ena röret på två ställen. Dels vid avloppet o dels vi handfatet. Jag hade inte alls räknat med detta (dumt jag vet) så där rann ju vattnet friskt. Fick böja bort röret vid handfatet men det rann ju rätt ner i golvet där via de andra rören som går ner i golvet. Säkert duktiga 30 sek innan röret var riktat mot avloppet istället.

Idag sex dagar senare hittar jag en stor fläck i vardagsrumstaket. Precis under handfatet o badrummet ovanför. Jag frigör färg o papp o hittar masonitliknande material. Dyngsurt . Befriar taket från allt det blöta o ställer upp en avfuktare o har den igång as we speak.

Verkar vara nån form av asbestplattor (huset e byggt 1921) och nu droppar det från en glipa i taket.

Jag undrar lite vad mer jag kan göra för att minimera skadorna? Har jag missat nåt på vägen typ? Min allmänna tanke nu är att låta avfuktaren gå medan de droppar ner. Men borde jag kanske försiktigt plocka ner en platta o låta vattnet rinna ut fortare? Allmänna tips till den glade amatören. Tack på förhand.

Hej, och välkommen till forumet..

Det var en tråkig start för er.
Det du bör göra först är att försöka fastställa om det är asbest det handlar om. Det är ju som du kanske vet cancerframkallande och måste hanteras med försiktighet enligt särskilda regler.

Annars är det ju rätt väg att försöka få bort allt som är fuktigt och torka upp med avfuktare.

Finns det så påtagliga problem med vattenledningarna i huset, så kanske det är idé att låta en erfaren VVS-installatör alternativt besiktningsman titta igenom systemet.

GoForIt skrev:
Hej, och välkommen till forumet..

Det var en tråkig start för er.
Det du bör göra först är att försöka fastställa om det är asbest det handlar om. Det är ju som du kanske vet cancerframkallande och måste hanteras med försiktighet enligt särskilda regler.

Annars är det ju rätt väg att försöka få bort allt som är fuktigt och torka upp med avfuktare.

Finns det så påtagliga problem med vattenledningarna i huset, så kanske det är idé att låta en erfaren VVS-installatör alternativt besiktningsman titta igenom systemet.
Hej du och tack för välkomnandet :).

Ja. Jag kollade upp den biten, därav min retoriska fråga om att pilla upp den försiktigt . Ja, lite oturligt detta o jag börjar ana anledningen till att förre ägaren inte använt nämnda badrummet på fem år.

Det slutade droppa igår kväll vid 8 och satte igång igen vid fyra-tiden i eftermiddags. Funderade lite o insåg att det måste ha att göra med golvbrunnen då jag duschade efter löptur i förmiddags. Ungefär så långt når min vardagskompetens så imorgon bitti ringer jag hit lokala VVS-firman så får de kika.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.